מהם המזונות והמשקאות שפוגעים בבריאות השיניים?
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  8 המאכלים הגרועים ביותר לשיניים והדרכים לשמירה על שיניים בריאות

    8 המאכלים הגרועים ביותר לשיניים והדרכים לשמירה על שיניים בריאות

    אומרים שמה שאנחנו אוכלים מגדיר את מי שאנחנו ואין אזור בגוף שבו ניתן לראות את זה טוב יותר מאשר בשיניים שלנו. הסיבה היא שמאכלים ומשקאות רבים יכולים לגרום להצטברות של פלאק, שמחולל נזקים רציניים בשיניים. פלאק הוא שכבה דביקה עמוסה בחיידקים שתורמת למחלות חניכיים ולאינספור בעיות שיניים. בנוסף, אחרי שאנחנו אוכלים מאכלים מסוכרים או כל ארוחה שהיא, הסוכרים גורמים לחיידקים להפריש חומצות שמזיקות לאמייל של השיניים. כשהאמייל מתפרק, מתחילים להופיע חורים בשיניים.

    אז איך אפשר למנוע את כל זה? מלבד צחצוח שיניים נכון לפחות פעמיים ביום, ביקורים קבועים אצל רופא שיניים ושימוש באביזרים לניקוי השיניים, נסו להגביל את צריכת המאכלים שברשימה.

    1. סוכריות גומי חמוצות. זה לא מפתיע שממתקים מזיקים לשיניים אבל ממתקי הגומי גם מכילים סוגים שונים של חומצות שמזיקות עוד יותר לשיניים. בנוסף, בגלל שהם צמיגיים, ממתקי הגומי גם נדבקים לשיניים ולכן מסוגלים להזיק להן במהירות רבה יותר. אם אתם חייבים משהו מתוק, נסו קוביית שוקולד במקום סוכריית גומי.
    2. לחם. חשבו פעמיים לפני שתקנו את ככר הלחם הבא. כשאנחנו לועסים לחם, הרוק שלנו מפרק את העמילנים שבתוכו לסוכרים. עכשיו הלחם, שהתפרק לחומר דמוי משחתי, נדבק לרווחים שבין השיניים. התוצאה של תהליך זה עלולה להיות חורים בשיניים. אם אתם משתוקקים לפחמימות, נסו אפשרויות כמו חיטה מלאה. לחמים אלה מכילים פחות סוכר ולא מתפרקים בקלות יתרה.
    3. אלכוהול. כולנו יודעים ששתיית אלכוהול היא לא ממש בריאה. אבל האם ידעתם שכשאתם שותים אתם מייבשים את הפה שלכם? פה יבש מכיל רמות נמוכות של רוק, שלו אנחנו זקוקים כדי לשמור על בריאות השיניים. הרוק מונע מהמזון להידבק לשיניים ושוטף את חלקיקי המזון. הוא גם עוזר לתקן סימנים מוקדמים של ריקבון בשיניים, מחלות חניכיים וזיהומים אורליים אחרים. כדי לעזור לשמור על הרוק שבפיכם, שתו הרבה מים.
    4. משקאות תוססים. כולנו יודעים שאין הרבה דברים טובים במשקאות התוססים, אפילו אם הם מציגים את המילה ׳דיאטה׳ על גבי התווית. מחקר שנערך לאחרונה אפילו מצא שהשתייה של כמויות גדולות של משקאות תוססים יכולה להזיק לשיניים באותה מידה כמו שסמים קשים כמו קראק מזיקים להן. המשקאות התוססים מאפשרים לפלאק לייצר עוד חומצה שמזיקה לאמייל. לכן, אם אתם שותים תוסס כל היום אתם למעשה מצפים את השיניים שלכם בחומצה. מעבר לכך, המשקאות מייבשים את הפה שלכם ומפחיתים את רמות הרוק. ודבר אחרון, משקאות בצבע כהה עלולים להכתים את השיניים.
    5. קרח. זה רק מים אז אין בעיה ללעוס קוביות קרח נכון? לא ממש. לפי הארגון הדנטלי האמריקאי, הלעיסה של חומרים קשים עלולה לפגוע באמייל ואפילו להסתיים בשיניים שבורות או סדוקות, או באובדן כתרים. אפשר להשתמש בקרח כדי לקרר משקאות, אבל אל תלעסו אותו. כדי לעמוד בדחף, שתו מים קרירים או משקאות שאין בהם קוביות קרח.
    6. פרי הדר. תפוזים, אשכוליות ולימונים הם טעימים גם כפרי וגם במיץ, וגם מלאים בוויטמין C. אבל תכולת החומצה שלהם עלולה לשחוק את האמייל ולגרום לשיניים להיות פגיעות יותר. אם אתם בכל זאת רוצים לצרוך אותם, אכלו ושתו אותם במתינות במהלך הארוחה ושטפו את פיכם במים לאחר מכן.
    7. חטיפי תפוחי אדמה. הפריכות של חטיף תפוח אדמה היא מאוד מספקת. אבל לרוע המזל, הם עמוסים בעמילן, שהופך לסוכר שעלול להיתקע בין השיניים ובתוכן, ולהזין את החיידקים שבפלאק. מאחר שרק לעיתים רחוקות אנחנו מסוגלים לאכול רק חטיף תפוח אדמה אחד, כמות החומצה הגדולה שמיוצרת מהחטיף הזה נשארת בפה למשך זמן ממושך. לכן, אחרי שזללתם שקית שלמה, נקו את השיניים עם חוט דנטלי כדי להוציא את החתיכות הקטנות.
    8. פירות יבשים. אתם ככל הנראה מניחים שפירות יבשים הם חטיף בריא. זה אולי נכון אבל פירות יבשים רבים – מישמש, שזיף, תאנה וצימוק בין היתר – הם דביקים מאוד. הם נדבקים ונצמדים לשיניים ומשאירים מאחוריהם הרבה מאוד סוכר. אם אתם אוהבים פירות יבשים, שטפו את הפה עם מים אחרי האכילה ואז צחצחו ונקו היטב עם חוט דנטלי. ובגלל שהם מכילים סוכר פחות מרוכז, עדיף לאכול את הגרסאות הטריות של הפירות האלה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן