הרמת סינוס - מדריך מקיף לפרוצדורה | פרופסור איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  הרמת סינוס – מדריך מקיף על פרוצדורה חדשנית

    הרמת סינוס – מדריך מקיף על פרוצדורה חדשנית

    הרמת סינוס זו פרוצדורה כירורגית חדשנית, בה משתמשים רופאי השיניים כדי להתקין שתלים במקרה של אובדן השיניים הטוחנות בלסת הפה העליונה. זאת, במקרה שבו יש חוסר בעצם הלסת באזור המיועד לביצוע השתלת השן ועולה חשש שהשתל לא יהיה יציב ובטוח לתקופה ארוכה. לכן, מבצעים ניתוח הרמת סינוס, במסגרתו מגביהים באופן מלאכותי את עצם הלסת ומעבים אותה באמצעות תחליף עצם.  

    מה זה סינוס מקסילארי? 

    הסינוס המקסילארי ממוקם בחלל הריק שמעל הלסת העליונה מתחת לארובת העין, בסמוך למערות האף. קיימים שני סינוסים מקסילאריים – שמאלי וימני, המהווים חלק מדרכי הנשימה העליונות, כאשר החלל כולו מרופד בממברנה – שכבת רקמה עדינה. 

    למה משמש הסינוס המקסילארי?

    לסינוס המקסילארי תפקיד חשוב בשמירה על בריאותנו, ביניהם הגנה על המוח במקרים של חבלות, איזון הטמפרטורה של האוויר שאנו נושפים וסינון האוויר שאנו שואפים בזמן פעולת הנשימה. 

    מה החידוש בהרמת סינוס?

    כחלק מההתפתחות המואצת שחלה בתחום שיקום הפה, פותחה הטכניקה הייחודית של הרמת סינוס. זוהי פרוצדורה המאפשרת להשתיל עצם בלסת, במטרה להתקין שתלים דנטליים במקום השיניים החסרות. באמצעות פעולה כירורגית שנקראת הרמת ריצפת הסינוס המקסילארי, ניתן לשקם את אובדן השיניים בשתלים דנטליים קבועים לזמן ארוך במקום להשתמש בשיניים תותבות.

    מה קורה במשך השנים בעקבות אובדן שיניים? 

    אובדן השיניים בלסת יכול להוביל לדילול של עצם הלסת. זאת, בעקבות תהליך מדורג של ספיגת עצם. בנוסף, ריבוי הנשימות גורם לתופעה של הרחבת חלל הסינוס ושני הגורמים יחד גורמים לכך שאי אפשר לעשות השתלת שיניים באותו אזור בשל חוסר בעצם זמינה. 

    אובדן השיניים עלול לפגוע בבריאות הפה משום שבמהלך השנים השיניים הסמוכות סוטות מהכיוון הרגיל כדי לנסות ולצמצם את המרווחים שנוצרו בפה. לכן שאריות מזון גדולות יותר נלכדות בין השיניים, מה שמעלה את הסיכון להתפתחות של עששת ומחלות חניכיים.  

    מה העיקרון בבסיס ניתוח הרמת סינוס? 

    במסגרת ניתוח הרמת סינוס רופא השיניים המומחה פותח בפה חריץ קטן דרכו הוא דוחק כלפי מעלה את ממברנת הסינוס, בעדינות ובזהירות, כך שייווצר חלל בינה לבין רצפת הסינוס. אל החלל הזה שנוצר, יכול הרופא להחדיר באופן מבוקר ומדויק יותר, את תחליף העצם. כיום נעשה שימוש בכלים טכנולוגיים חדישים ויעילים, למשל מכשיר לייזר, המאפשרים לפתוח את עצם הלסת בצורה בטוחה מבלי לפגוע ברקמה העדינה. לאחר השתלת העצם שמים על השתל ממברנת קולגן להגנה ותופרים את הפתח. 

    באיזה שלב מתקינים את השתלים? 

    ככלל, במקרה שעובי רצפת הסינוס המקסילארי הוא מעל 3 עד 4 מ"מ, ניתן להתקין את השתלים עם ביצוע הרמת הסינוס, כדי שייקלטו יחד.

    מנגד, אם רצפת סינוס היא מאוד דקה, יש להמתין כ-6 חודשים ולהתקין את השתלים רק לאחר שהעצם נקלטה היטב.

    כמה זמן אורך הניתוח ומהם כללי הזהירות למטופל? 

    משך ניתוח הרמת סינוס הוא בממוצע שעה עד שעה וחצי ונעשה בהרדמה מקומית ובלי אשפוז. חשוב שההליך יבוצע על ידי רופא שיניים מומחה ובעל ניסיון בתחום. כשבועיים לאחר הניתוח אסור לעשות פעילות ספורטיבית מואצת, יש להימנע מטיסות וצלילות, לא לקנח את האף, לנגן בכלי נשיפה או לעשות פעולה אחרת שכרוכה בהפעלת לחץ אוויר על מערות האף. 

    מהם הסיבוכים הנפוצים? 

    לאחר ניתוח הרמת סינוס תופעה אפשרית היא תופעה שנקראת "סינוסיטיס אקוטית" המלווה בחום, תחושה לא נעימה של לחץ במערות האף ומתחת לעין. בנוסף, יכולים להתפתח זיהומים ודלקות מקומיות. 

    למען הצלחת הליך הרמת סינוס, מומלץ לפנות לרופא שיניים מומחה, מנוסה ומקצועי בתחום. לפרופ' איתן מיזיריצקי, מומחה להשתלות שיניים ושיקום פה ולסת, יש ניסיון רב וכן את הציוד המתאים והאיכותי ביותר.

    שתלים דנטליים יתרונות וחסרונות

    שתלים דנטליים פותרים בעיות רבות כגון תותבות שאינן מתיישבות כמו שצריך, חוסר בשיניים, אפשרות לכתרים ובאופן כללי נחשבים למהפכה המרשימה ביותר בתחום רפואת השיניים בעשורים האחרונים.

    יחד עם זאת, היכולת להחדיר שתל דנטלי תלויה בכמות העצם הנמצאת בלסת. במידה ויש ספיגת עצם מוגברת, הלסת ורקמת החניכיים לא יקלטו את השתל והוא לא יחזיק את מבנה השן המורכב עליו.

    בעיה זו נפוצה בעיקר בשיניים האחוריות העליונות שכן, חוסר בעצם מבטל את היכולת להחדיר שתל אל המקום ומייצר סכנת חדירה אל חלל הסינוס שנמצא בדיוק מעל. אם במהלך ההשתלה חודרים אל חלל הסינוס עלולה להיווצר דלקת סינוסיטיס שאמנם תחלוף בעזרת אנטיביוטיקה אך לא תשיג את המטרה, כלומר, החדרת השתל וקליטתו בעצם הלסת.

    הרמת סינוס – הפתרון המומלץ לאי קליטת שתל דנטלי

    פרוצדורת הרמת סינוסים היא בעצם עיבוי העצם בתוך חלל הסינוס כך שתוכל לקלוט את השתל הדנטלי בצורה טובה. תהליך זה נקרא גם השתלת עצם וישנם מספר חומרים בהם ניתן להשתמש כמו עצם עצמית, חומרים סינטטיים ועצם של בעל-חי. הגישה הרווחת בתחום השתלות העצם היא לאפשר לעצם לגדול בעצמה על ידי גירוי ולהחליף תוך זמן קצר את החומר המושתל. לאחר תקופה של כמה חודשים ניתן לגשת להשתלה ללא הסיכון של סינוסיטיס וחוסר קליטה של השתל הדנטלי.

    באילו דרכים מבוצעת הרמת סינוס ומהי הפרוצדורה?

    • הרמת סינוס פתוחה: מבוצעת כאשר כמות העצם פחותה מ- 5 מ"מ. יש לפתוח "חלון" בעצם מהצד ולהחדיר את תחליף העצם לתוך חלל הסינוס כשהוא מונח על גבי רצפת הסינוס.
    • הרמת סינוס סגורה: מבוצעת מחלל הפה ולא מהצד. דחיסת תחליף העצם דרך פתח צר ברכס העצם שמהווה למעשה גם הפתח דרכו יוברג השתל לתוך עצם הלסת.
      בתנאים קליניים מסוימים ניתן לבצע הרמת סינוס פתוחה והחדרת השתל בו זמנית, הכול תלוי בכמות העצם, ובאיכות העבודה.

    מהן תופעות הלוואי לטיפול הרמת סינוס?

    עוד לפני הטיפול, יש לדווח למשקם על כל הפרעה בסינוסים שקיימת. מכיוון שמדובר בשני עולמות אנטומיים שנפגשים (חלל הפה וחלל הסינוס), חשוב לציין כל אלרגיה או היסטוריה רפואית הקשורה לסינוסים. ייתכן כי במקרה של אלרגיה או בעונה מסוימת, יעדיף המשקם לדחות את הטיפול מחשש כי פעילות הסינוסים תפריע להיקלטות חומר העצם החדש.
    כמו כן, צילום CT נדרש לפני התהליך על מנת לראות את כמות העצם בלסת ולקבוע האם יש לעשות הרמת סינוס פתוחה או הרמת סינוס סגורה.

    קריעה של הממברנה

    לטיפול הרמת סינוס יש אחוזי הצלחה גבוהים מאוד, בייחוד אם בחרת את המשקם הנכון. יחד עם זאת, קורה לעתים רחוקות שנוצרת קריעה בממברנה שעוטפת את חלל הסינוס. במקרה כזה, הרופא המנוסה יודע להתמודד עם הסיבוך ולקבל את ההחלטות הנכונות להצלחת הטיפול.

    דחיית תחליף העצם

    במקרה הלא שכיח של דחיית חומר העצם, יש לפנות ישירות לרופא המשקם אשר יבחן את המצב ויחליט על חומר אחר או שיטה אחרת לעיבוי העצם. כיצד יודעים שהחומר לא נקלט? פשוט מאוד, נוצרת תחושה של אי נוחות או סימנים שליליים אחרים במקום הטיפול.

    הרמת סינוס תופעות לוואי נוספות:

    נפיחות – כמו בכל תהליך כירורגי יש אפשרות שתתפתח נפיחות במקום הטיפול. יש לשמור על היגיינת הפה ולהקפיד הקפדה יתירה על ניקיון המקום לרבות שטיפות פה.
    זיהום – במידה ונוצר זיהום, תתכן מאוד דחיית חומר העצם המושתל ברצפת הסינוס. במקרה כזה יש לגשת לרופא באופן מיידי .
    כאבים – כאבים באזור הטיפול הם דבר שכיח, באופן טבעי. יחד עם זאת, משככי כאבים רגילים יעזרו לעבור את הימים הראשונים.

    ישנן תופעות לוואי הכרחיות עקב ההליך הכירורגי אך תהליך ההחלמה ועוצמתן של התופעות תלוי גם בכם והוא אינדיבידואלי.
    הדרך הבטוחה ביותר להימנע מזיהומים ומסיבוכים הנה בראש ובראשונה לעבור את הטיפול אצל רופא שיניים מומחה המנוסה בפרוצדורה הזו. בנוסף, כל מטופל יקבל טיפול אנטיביוטי מניעתי והכוונה היא למנוע מראש אפשרות של סיבוך על רקע זיהומי. לאחר הליך הרמת סינוס אתם יכולים לחוש בכאבים ואי נוחות, תופיע נפיחות מתחת לעין, שטפי דם ויכולים גם להיות דימומים מהנחיריים ומהפה. בימים הראשונים יש לדאוג לניקיון הפה והשיניים באופן סדיר ורציף. צחצוח, מי פה, חוט דנטלי וכו'. בנוסף, יש להימנע מעישון, שכן העשן עלול לזהם את האזור הרגיש ממילא ולפגוע בתהליך הריפוי התקין. אנו ממליצים על תזונה רכה ולא קשה, זאת על מנת לא לסכן את יציבות האזור שבו נעשתה הרמת סינוס.

    בחירת מומחה חניכיים מומלץ

    מומלץ לעשות את הפרוצדורה אצל מומחה חניכיים מומלץ, מומחה פה ולסת או מומחה לשיקום הפה שעבר הכשרה כירורגית מתאימה. חשוב שהמומחה לשיקום הפה יתכנן את כל תהליך הטיפול והשיקום מתחילתו ועד סופו שכן מדובר בתקופות החלמה ארוכות ובפרוצדורות רבות.

    מומחה לשיקום הפה מכין תוכנית שלמה לשיקום הפה הלוקחת בחשבון את כל הפרמטרים הקליניים והפרצדורות הנלוות, לרבות ביצוע הרמה של הסינוס.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן