ריח רע מהפה – סיבות דרכי מניעה וטיפול בתופעה | פרופ' איתן מיזריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  ריח רע מהפה? איך אפשר להיפטר ממנו

    ריח רע מהפה? איך אפשר להיפטר ממנו

    ריח רע מהפה, או "באשת פה", צריך קודם כול לאבחן. לאחר האבחון אפשר לנסות לקבוע בכמה זמן אפשר להעלים את הריח הרע, מה יהיו דרכי המניעה והטיפול ומהי הפרוגנוזה (צפי לעתיד).

    אבחון

    רופא השיניים יבחין בריח רע מהפה בזמן הטיפול. במקרים מסוימים רופא השיניים יוכל לסמן גורם סביר שתורם לבעיה, רק לפי ריח הנשימה של המטופל. לדוגמה, ריח "פירותי" יכול להיות סימן לסוכרת לא מטופלת. ריח שדומה לריח השתן, יכול לעיתים להצביע על אי ספיקת כליות, במיוחד אצל אדם שנמצא בסיכון גבוה למחלת כליות.

    רופא השיניים יבדוק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל כדי לאתר מצבים רפואיים שיכולים לגרום לריח רע מהפה ותרופות שעלולות לגרום ליובש בפה. רופא השיניים ישאל על הרגלי התזונה והרגלים אחרים של המטופל (כמו עישון), ויברר מתי הבחין המטופל לראשונה שהוא סובל מריח רע מהפה, ומי הסב את תשומת ליבו לכך. רופא השיניים יבדוק את השיניים, החניכיים, רקמות הפה ובלוטות הרוק, ימשש את הראש והצוואר ויעריך את הנשימה של המטופל כאשר הוא נושף מהאף ומהפה.

    ברגע שהסתיימה הבדיקה הרפואית, אם יש חשש לבעיות מערכתיות, רופא השיניים יפנה את המטופל לרופא המשפחה. במקרים חמורים של מחלת חניכיים, רופא השיניים יטפל בבעיה ואולי יפנה את המטופל למומחה בבעיות חניכיים.

    אם רופא השיניים חושד בבעיות כגון: דלקת ריאות, סוכרת, מחלת כליות ומחלת כבד – המטופל יזדקק לאבחון רפואי נוסף, ובהתאם לאבחון, המטופל עשוי לעבור בדיקות נוספות כמו בדיקות דם, בדיקות שתן, צילומי רנטגן של החזה או הסינוסים ועוד.

    משך הזמן שבו יעלם הריח הרע

    משך הזמן שבו האדם יסבול מריח רע מהפה תלוי בגורם למצב זה. לדוגמה, כאשר הבעיה נובעת מהיגיינת שיניים דלה, טיפול שיניים נאות ירענן את הפה באופן מידי, ואפשר לצפות לתוצאות מרשימות תוך מספר ימים לאחר שהמטופל משתמש בחוט דנטלי ומצחצח שיניים כראוי ובקביעות. גם טיפול רפואי נכון במחלת חניכיים ובמורסה בשן, יביא לתוצאה חיובית מידית.

    ריח רע מהפה שנובע מסינוסיטיס כרוני עשוי להיות בעיה חוזרת, במיוחד אם הריח נגרם על ידי פגם מבני בסינוסים. ריח רע שנובע ממחלה מערכתית עלול להיות בעיה ארוכת טווח, ואפשר למנוע אותה לפעמים באמצעות טיפול רפואי במחלה עצמה.

    דרכי מניעה

    ריח רע מהפה שנובע מבעיות שיניים ניתן למנוע בקלות על ידי תחזוקה יומיומית של צחצוח השיניים, הלשון והחניכיים לאחר הארוחות, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה עם מי פה. בנוסף, חשוב לגשת לבדיקה אצל רופא השיניים באופן סדיר – לפחות פעמיים בשנה – לבדיקה ולניקוי שיניים.

    ניתן להיאבק בריח רע מהפה גם על ידי שתייה מרובה של מים במשך היום, כדי לעודד את ייצור הרוק. שטיפה מזדמנת של הפה במים יכולה לשחרר שאריות של מזון שנותרו בפה. מוצרים נוספים ששומרים על נשימה רעננה ומונעים היווצרות פלאק הם, בין השאר, מסטיק ללא סוכר, גזר וסלרי.

    טיפול בתופעה

    הטיפול בריח רע מהפה תלוי בגורמים לתופעה. בדיקה מקצועית של רופא השיניים נדרשת במקרים שבהם:

    • ריח רע מהפה מופיע יחד עם חניכיים כואבות, נפוחות ומדוממות בקלות, או שיניים רופפות.
    • ריח רע מהפה מופיע יחד עם חום, כאב גרון, נזלת או שיעול שמייצר ליחה.
    • כדאי לגשת לרופא השיניים גם אם הריח הרע נמשך למרות שהתזונה והיגיינת השיניים הן טובות ונכונות.

    פרוגנוזה

    ברגע שמאבחנים ריח רע מהפה, התחזית לנשימה רעננה ונעימה היא בדרך כלל מצוינת, כול עוד נצמדים לתוכנית הטיפולית של רופא השיניים או של רופא המשפחה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן