טיפול שורש: דלקות, כאבים ושלבי הטיפול | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  טיפול שורש

    טיפול שורש

    טיפול שורש הוא אחד מטיפולי השיניים השכיחים ביותר ומטרתו שימור שיניים פגועות. למרות ההתקדמות הרבה במודעות למניעת עששת, רבים מאיתנו זקוקים לטיפולי שורש מדי פעם.
    את טיפול השורש יכול לבצע כל רופא שיניים, אך חשוב לדעת שישנם רופאי שיניים שעברו התמחות מיוחדת בטיפול שורש ומיומנים בהתמודדות עם טיפולי שורש מורכבים. בנוסף, ההתמחות מקנה ידע רב ומעודכנות לגבי החידושים בתחום.
    טיפול שורש מבוצע במערכת תעלות השורש כאשר מטרתו היא טיפול במחלות מוך השן (עצב השן) והרקמה מעבר לקצה השורש הנקראת רקמת סב השורש.

    טיפול שורש – גורמים

    הגורם העיקרי לזיהום ולמחלות בתעלות השורש הוא החיידקים שחודרים אל לשכת המוך בגלל עששת, כיסי חניכיים עמוקים, חבלה, סדקים בשן ועוד. החיידקים גורמים לדלקת בלתי הפיכה במוך השן, דלקת אשר אנטיביוטיקה אינה יכולה לרפא. יש צורך בטיפול שורש.
    מחלות עצב השן נגרמות בעיקר בגלל התפתחות של עששת. ביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים יכולים למנוע מחלות אלה על ידי סילוק העששת בזמן. במידה ולא ניתן לטפל בעששת בעזרת סתימה רגילה, מבצעים טיפול שורש.
    במהלך ביקור אצל רופא השיניים, מאבחנים בעיות במוך השן. הרופא נעזר בבדיקות רנטגן, בדיקות פיזיקליות של הפה והבלוטות ובדיקות נוספות על מנת להבין את חומרת הבעיה ולהחליט על סוג הטיפול.

    מהלך הטיפול

    בתחלית הטיפול מרדים הרופא את איזור השן הפגועה ולאחר מכן פותח אותה על מנת להגיע אל המוך. במהלך הטיפול מסולקת כל רקמת המוך מהלשכה ומהתעלות ולאחר מכן מתבצע חיטוי יסודי של תעלות השורשים.
    שלב זה של חיטוי התעלות הוא קריטי שכן במהלכו מסולקים שאריות החומר האורגני והחיידקים. במידה וחיטוי זה אינו נעשה כהלכה יש חשש לזיהום אשר יגרום לכאבים ובסופו של דבר, לצורך בחידוש טיפול שורש.
    בסופו של תהליך החיטוי נאטם חלל המוך בסתימת שורש, איטום תלת מימדי של השן בחומר מלט וחומר מילוי אשר מונע דליפה של זיהומים ונוזלים אל תוך השן. לבסוף, מוסיף הרופא גם סתימה זמנית כדי להגביר את ההגנה על השן ולאחר כמה ימים יחליף אותה בסתימה קבועה.
    בדרך כלל, הטיפול הסופי יכלול גם מבנה וכתר אולם לעתים ניתן להשאיר את השן עם סתימה קבועה בלבד.

    מקרים נוספים של טיפול שורש

    לעתים יש צורך בטיפול שורש גם כשהשן אינה נגועה בדלקת:

    • הרס כותרת השן – במקרה של הרס כותרת השן יש צורך בשחזורה בעזרת מבנה וכתר. מכיוון שאי אפשר לבצע זאת על שן ללא טיפול שורש נעשה טיפול שורש כטיפול מקדים לשחזור השן
    • תיקון מראה אסטטי – תיקון מראה אסטטי של שן בריאה לחלוטין מצריך השחזה של חומר שן רב, מה שגורם לפגיעה בשן. לכן, במצבים אלה צריך לבצע טיפול שורש מקדים ולהמשיך את השיקום על פי התוכנית.
    • בעיית חניכיים – טיפול במחלות חניכיים רבות מצריך ניתוח שבו כורתים חלק מהשן. במקרים אלה יש צורך לבצע טיפול שורש מקדים.
    • חסר שן נגדית – במקרים בהם חסרה שן נגדית בלסת השנייה, נוצר מצב של בקיעת-יתר של השן הקיימת וצריכים לחתוך מהכותרת שלה על מנת ליצור מקום לכתרים באזור השן הנגדית, דבר המוביל לטיפול שורש בשן הקיימת, עקב ההשחזה והקיצור באורכה וההתקרבות לעצב העובר בתוכה.

    אחוזי הצלחה של טיפול שורוש

    בשנים האחרונות נעשו מחקרים אשר קבעו כי טיפול שורש מצליח באחוזים של 80%-95% והמשמעות של נתונים אלה היא כי רוב טיפולי שורש מצליחים בפעם הראשונה. יחד עם זאת, לא תמיד טיפול השורש מצליח ואפילו שנעשה במיומנות רבה. במקרים כאלה נעשה טיפול שורש מחודש שגם לו אחוזים גבוהים של הצלחה.
    לעתים טיפול השורש בעצמו מוצלח אולם סתימת השורש לקויה מסיבות טכניות. במקרים אלה מבצעים חידוש סתימת שורש. במקרים בהם גם החידוש לא מצליח, יש לפתור את הבעיה באמצעות ניתוח הנקרא אפיסקטומי הנעשה באיזור סב השורש ואוטם את קצה השורש בסתימה כך שהחיידקים "נקברים" ואינם ממשיכים לחולל את הדלקת.
    לאחר טיפול שורש ייתכן כי תחושו כאב באיזור הנגוע אך משככי כאבים רגילים לחלוטין יעזרו ויעלימו את הכאב. במקרים קיצוניים של מוגלה ניתן לקחת אנטיביוטיקה.

    שיקום השן לאחר טיפול שורש

    השלמת הטיפול בשן לאחר ביצוע טיפול שורש כרוכה בביצוע מיבנה וכתר חרסינה על השן. לטיפול השיקומי של השן לאחר טיפול שורש ישנן כמה מטרות חשובות כמו שמירה על חומר השן הקיים, השלמת החומר החסר וסיוע בתפקודי השן. שן משוקמת תתפקד טוב יותר במהלך נגיסה ולעיסה.
    מומחה לשיקום הפה מחזיר לשן את חינה הטבעי וצבעה המקורי ודואג כי החיוך על פניכם יישמר תמיד.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן