חרדות טיפולי שיניים - גורמים וטיפול | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  חרדות מטיפול שיניים

    חרדות מטיפול שיניים

    העובדה המרה היא כי פחד מטיפול שיניים גורם לאנשים רבים להזניח את שיניהם עד כדי כך שכאשר הם כבר מגיעים אל רופא השיניים, מאוחר מדי להציל את השיניים. לעתים קרובות הפחד הזה נובע מחוויה שלילית שעברו המטופלים עצמם או קרוביהם עקב טיפול שיניים טראומטי. ישנן גם סיבות אחרות כגון דחייה מרעש ומרטט המכשירים במרפאה, ריח לא נעים או רתיעה מהפרת האינטימיות שמישהו, גם אם הוא רופא שיניים, "חודר" אל תוך הפה.

    ניתן להתגבר על בעית החרדה בעזרת שיטות שונות וביניהן טכניקות הרפיה, היפנוזה ומתן תרופות הרגעה או טשטוש לפני הטיפול. בנוסף, על מנת לגרום למטופל לחוש בנוח, אפשר להפוך את המרפאה למקום נעים יותר באמצעים פשוטים כמו צוות סימפטי וחייכני, עיצוב המרפאה בצבעים חמים, השמעת מוסיקה רגועה ברקע ושימוש בתכשירים המדיפים ריח נעים.

    ישנן גם שיטות אשר מטרתן להפחית את רמת החרדה של המתרפא. למשל, השיטה להפחתת הרגישות – דסנטיזציה – שבאמצעותה מביאים את המתרפא, תוך כדי יצירת אווירה נינחה ולא מאיימת, לחשיפה הדרגתית אל מושא החרדה (מקדחה, מזרק או כל סיבה אחרת). החשיפה ההדרגתית גורמת למתרפא "להתרגל" לאותו גורם מרתיע ולחדול מלפחד ממנו.

    היפנוזה לטיפול בחרדה

    מצב היפנוטי הא מצב שמהפנט מביא את המטופל למצב תודעתי שונה. מצב זה עשוי להביא לידי ביטוי כוחות פנימיים החבויים במהופנט ולמעשה, בעזרתם, להתגבר על החרדה מטיפול שיניים. בעזרת היפנוזה ניתן להתגבר על בעיות נוספות הקשורות בטיפול שיניים כמו רפלקס הקאה מוגבר.
    יחד עם זאת, חשוב לדעת כי החוק בישראל מתיר רק לרופאי שיניים אשר קיבלו הכשרה מתאימה ורשיון מטעם משרד הבריאות, להשתמש בפרקטיקת ההיפנוזה.

    טיפול תרופתי

    השיטות המקובלות לטיפול תרופתי בחרדות עושות שימוש בתרופות הרגעה או טשטוש ברמות שונות המגיעות אפילו עד להרדמה כללית. תרופות הרגעה ניתנות דרך הפה, בשאיפה דרך האף כמו במקרה של גז הצחוק או מתן תרופות דרך הווריד והרדמה כללית. בטיפולי הרגעה דרך הווריד נדרשת נוכחות של רופא מרדים במרפאה. בנוסף, רופא השיניים עצמו צריך להיות בעל הכשרה מיוחדת לכך או עם תואר של מומחה.
    כך או כך, אמצעים תרופתיים הם פתרון טוב אך מומלץ, במקביל, לשלב טיפול התנהגותי נוסף.

    שיטות אלטרנטיביות

    בעולם הרחב הולכות ומצטברות עדויות ומחקרים כי גם הדיקור הסיני, האקופונקטורה, עשוי להיות יעיל בהפחתת חרדות, בהתגברות על רפלקס ההקאה והקלה על כאבים לאחר טיפול שיניים. דיקור סיני היא פרקטיקה רפואית שמקורה בסין לפני כ- 3000 שנה. היא הגיעה למערב בשנות השמונים ומאז היא משתלבת ומשולבת בצורה טובה ברפואה הקונבנציונלית. רופא שיניים המעוניינים לתרגל דיקור סיני על מטופליו חייב לעבור הכשרה מתאימה.

    טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

    הרדמה כללת נהוגה מזה זמן רב במלקות לניתוחי פה ולסתות בבתי החולים, זאת על מנת לאפשר ניתוחים וטיפולי שיניים מורכבים.
    ישנן מספר סיבות עיקריות לעשיית טיפולי שיניים בהרדמה:

    חרדה – ילדים ומבוגרים מזניחים את שיניהם בגלל חרדה מטיפולי שיניים. הרדמה כללית מאפשרת להם לעבור את כל הטיפולים להם הם נזקקים תוך כדי שינה וללא הרגשת כאב.

    ניצול זמן – אנשי עסקים רבים הזקוקים לרצף של טיפולי שיניים מעדיפים לחסוך את הזמן היקר שבפגישות תקופתיות ולסיים את כל הטיפולים בפעם אחת, בעזרת הרדמה כללית וללא כאבים.

    רפלקס הקאה מוגבר – ישנם מתרפאים אשר מגע קל בחלל הפה גורם לרפלקס הקאה ומקשה על ביצוע טיפולי שיניים בתנאים רגילים.
    בשנים האחרונות, אנו, במרפאת המומחים, עדים לעלייה מתמדת במודעות ציבור המתרפאים לגבי האפשרות של טיפולי שיניים בסדציה (טשטוש) אשר ניתנים לביצוע גם במרפאות פרטיות שברשותן הציוד הנדרש ובנוכחות של רופא מרדים. חשוב לדעת כי במרפאות אלה על רופא השיניים להיות מומחה או לעבור הכשרה מתאימה.

    יתרון נוסף של טיפולי שיניים בהרדמה מלאה הוא היכולת לעשות את מרבית הטיפולים בפעם אחת, לעתים על ידי מומחים שונים כאשר כל מומחה מטפל בבעיות שבתחום התמחותו.

    במהלך ההרדמה ניתן לבצע טיפולים כירורגיים כגון: שתלים, עקירות, השתלת עצם, סתימות, טיפולי שורש ושחזורים זמניים. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן לעשות את כל הטיפולים באותו מפגש שכן, טיפולים פרותטיים הסופיים כגון כתרי חרסינה דורשים עבודה של טכנאי במעבדה.

    הכירו לילדיכם את מרפאת השיניים

    אחד התפקידים החשובים ביותר של הפגישה הראשונה עם רופא השיניים הוא הנחת היסודות למערכת יחסים חיובית וארוכת טווח בין הרופא לבין הילד. לכן, כבר מגיל צעיר מומלץ להרגיל את הילד לרופא השיניים ולמרפאת השיניים. חשוב לדעת כי מבוגרים רבים סובלים מחרדת טיפולי שיניים מפני שהם עברו חוויה טראומטית בילדותם. הגיל המתאים לפגישה הראשונה הוא שנה, שכן בגיל זה כבר נמצאות חלק מהשיניים בפה והנותרות מתחילות לבקוע. כאמור, לפגישה הראשונה נודעת חשיבות מכרעת לעתיד.
    רופא שיניים לילדים המבין בפסיכולוגיה של הילד ומודע לצרכיו הייחודיים מסוגל לבנות מערכת יחסים המבוססת על אמון הדדי החל מהפגישה הראשונה. מערכת יחסים זו תעזור לילד להתמודד עם טיפולי השיניים ואף תפתח אצלו גישה חיובית כלפי הנושא החשוב של שמירה על שיניים בריאות.

    בכל מקרה, אסור לחכות לכאב שיניים כדי להביא את הילד למרפאת השיניים, זאת משום שייתכן כי הכאבים מצביעים על בעית שיניים מתקדמת והטיפול עלול להיות מורכב ויתקשר במוחו של הילד לכאב ואי נעימות.
    החל מגיל שנה, מומלץ להביא את הילד לביקורת תקופתית, פעם בחצי שנה. בביקורת זו יהיה אפשר לאבחן מבעוד מועד שיניים שעלולות לפתח עששת ולבצע בהן טיפול מונע, למשל על ידי איטומים. כמו כן, ניתן יהיה לאתר מוקדי עששת בשלב התחלתי ולמנוע הדבקות של שיניים נוספות.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן