חניכיים, לסת לשון – מה עוד יש בפה מלבד שיניים | פרופ' איתן מיזריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  מעבר לשיניים – מה עוד יש שם בתוך הפה?

    מעבר לשיניים – מה עוד יש שם בתוך הפה?

    בריאות פה טובה חורגת אל מעבר לצחצוח שיניים ולשימוש בחוט דנטלי. כדי להבין זאת, הנה מידע על החלקים הפנימיים של הפה ועל תפקידם של המבנים השונים בפעולות הדיבור והעיכול.

    הפה עשוי ממבנים נוספים מלבד שיניים ולכן בריאות פה טובה מתמקדת לא רק בשיניים. חוץ מהשיניים, הפה כולל גם חניכיים ורירית פה, לסת עליונה ותחתונה, לשון, בלוטות רוק, ענבל ופרנלום (Frenulum, הרקמה שמחברת את תחתית הלשון לרצפת הפה). לכל המבנים הללו יש תפקיד חשוב כשמדובר בבריאות שיניים טובה, לכן הם גם נבדקים באופן שגרתי על ידי רופא השיניים כשאתם מגיעים לטיפול במרפאה.

    חניכיים

    החניכיים הם הרקמה הוורדרדה שמקיפה ותומכת בשיניים. לחניכיים, שמכוסות על ידי רירית הפה, יש תפקיד קריטי בבריאות הפה. חניכיים בריאות הן מוצקות, מכסות את כל השורש של השן ולא מדממות כאשר מברישים אותן או מחטטים בהן. מחלת חניכיים יכולה להוביל בסופו של דבר לאובדן השיניים.

    לסת עליונה ותחתונה

    הלסתות, הן אלה שנותנות לפנים את צורתן ולפה את המבנה הנדרש לו לשם לעיסה ודיבור. לסתות האדם מורכבות ממספר עצמות. הלסת העליונה מכילה עצמות שמתחברות אחת לשנייה ולשאר הגולגולת. עצם הלסת התחתונה, לעומת זאת, נפרדת משאר הגולגולת ומאפשרת ללסת לנוע למעלה ולמטה בזמן הדיבור והלעיסה.

    לשון

    הלשון היא שריר חזק שמכוסה ברקמה רירית מיוחדת שכוללת את בלוטות הטעם. הלשון חשובה לא רק לבריאות הפה אלא נחשבת גם כחלק בלתי נפרד ממערכת העיכול של הגוף. הלשון אחראית להעברת מזון לשיניים, וכאשר המזון נלעס ומוכן להיבלע, הלשון מעבירה אותו לחלק האחורי של הגרון, כך שיוכל להמשיך את דרכו לתוך הוושט. אצל תינוקות, הלשון והלסת פועלים יחדיו כדי לאפשר לתינוק לינוק. ללשון יש תפקיד חיוני גם ביכולת הדיבור ובעיצוב הצלילים שמפיק הפה.

    בלוטות הרוק

    בפה ובצוואר יש שלוש קבוצות של בלוטות רוק:
    – בלוטות מֵיצַד-האוזן, Parotid
    – בלוטות תת-לסתיות, Submandibular
    – בלוטות תת-לשוניות, Sublingual glands

    בלוטות אלה מייצרות רוק שמכיל אנזימים מיוחדים שמסייעים לפרק את המזון ומקלים על הבליעה. הרוק קריטי לבריאות פה טובה כי הוא מגן על השיניים והחניכיים על ידי הרחקת חלקיקי המזון והחיידקים מן הפה והלאה ועל ידי סיוע לנטרול מזונות חומציים שיכולים להחליש את מעטה האמייל שמגן על השיניים.

    ענבל

    הענבל הוא הרקמה הקטנה שנמצאת למטה בחלק האחורי של הגרון. הענבל מורכב מסיבי שריר, רקמות חיבור ובלוטות. כמו המבנה של רקמות רכות אחרות בפה, גם הענבל מכוסה ברירית פה. הענבל מהווה מזה זמן רב מקור לסקרנותם של מדענים שעדיין לא הבינו באופן מלא את הפונקציות שהענבל ממלא. עם זאת נראה שיש לו תפקיד מסוים בדיבור ובשמירה על לחות הפה והגרון.

    פרנולום

    הוא רקמה שמחברת את הלשון לרצפת הפה. רקמה זו מאפשרת ללשון לנוע כשהיא עושה את עבודתה. כאשר תינוק נולד עם פרנולום קצר מדי או לא מספיק אלסטי, יכולות להיווצר בעיות בהנקה. פרנולום קצר יכול להשפיע גם על הדיבור.

    ובכן, בפעם הבאה שאתם מצחצחים שיניים הקדישו תשומת לב גם לחלקים האחרים ששוכנים שם בחלל הפה. כעת, כשאתם יודעים מה מבנים אלה עושים וכיצד הם נראים, תוכלו לשמור טוב יותר על בריאות הפה.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן