כיסי חניכיים עמוקים | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  כיסי חניכיים עמוקים: סיבות ודרכים לטיפול

    כיסי חניכיים עמוקים: סיבות ודרכים לטיפול

    החניכיים הן רקמה עדינה אשר מכסה את עצם הלסת וחובקת את כותרות השיניים. כאשר קיימת פגיעה בחניכיים וברקמות שסביבן, זהו מצב המוגדר בשם הכולל: מחלת חניכיים, או מחלות פרידנטליות בשמן המקצועי. ישנם ביטויים רבים למחלות חניכיים, כמו דימומים, רגישות לחום או לקור ונפיחות, בין היתר. מחלות חניכיים שאינן מטופלות, עשויות לגרום, בסופו של תהליך, לניידות של השיניים עד כדי נשירת שיניים במצבים קיצוניים.
    שני סוגים עיקריים של מחלות חניכיים

    קיימים סוגים מגוונים של מחלות המוגדרות מחלות חניכיים. שתי העיקריות הן:

    1. דלקת חניכיים. המחלה הנפוצה ביותר היא דלקת החניכיים הרגילה שתסמיניה נפיחות, דימום אחרי צחצוח, אדמומיות בחניכיים וכאב במגע. דלקת חניכיים רגילה ניתנת לטיפול על ידי ביקור אצל שיננית ושימוש באביזרי ניקוי שונים באופן קבוע לשמירה על הגיינת הפה.

    2. פריודנטיטיס. מצב מתקדם יותר של דלקת החניכיים השכיחה. זוהי מחלה חיידקית שגורמת לספיגה של עצם הלסת. החיידקים מפרישים תוצרי לוואי ודלקת החניכיים הקלה הופכת להיות דלקת שפוגעת במנגנון התמיכה של העצם. כך, שיניים בריאות לחלוטין עשויות להתחיל להתנדנד ובסופו של דבר התוצאה הגרועה ביותר היא אבדן הדרגתי של השן וספיגת עצם השיניים. זהו תהליך ממושך שעשוי לפגוע בכל טווחי הגילאים.
    ממה נגרמות מחלות פרידנטליות?
    משפחת החיידקים האנארוביים הם שגורמים לפריודנטיטיס. אלה הם חיידקים שאינם זקוקים לחמצן ולמעשה חיים בכיס החניכיים – אותו רווח שנפער בין החניכיים לשורש השן, היכן שהייתה העצם במצב הבריא של השן. כיס זה מכיל חיידקים ותוצרי לוואי של חיידקים.

    חומרת הכיסים נמדדת על פי עומקם. כיס נורמלי ותקין הוא בין 0-3 מילימטרים עומק. זהו מרחק שזיפי מברשת השיניים מסוגלים לחדור וכך לנקות את האזור ולמנוע התפתחות של המחלה. מעבר ל-3 מילימטרים, אין ביכולתו של המטופל לעזור לעצמו, זיפי מברשת השיניים אינם מסוגלים לחדור לתחתית הכיס ולנקותו, ונדרשת התערבות של מומחה חניכיים. ישנם אמנם נוזלי שטיפה שמחטאים היטב את חלל הפה שיסייעו במעט למי שיש לו כיסים עמוקים, אבל כך או כך במצב זה אין מנוס מקבלת טיפול של איש מקצוע.
    מהו הטיפול בכיסי חניכיים עמוקים?
    בשלב הראשוני יאבחן רופא השיניים את הבעיה ואת היקפה. הטיפול בכיסי חניכיים עמוקים ינוע מאמצעים שמרניים ועד ניתוח, בהתאם למצב:

    1. ביקור אצל שיננית לפחות פעם בחצי שנה – זהו המקום להפריח את המיתוס הרווח שניקוי תכוף אצל שיננית מזיק לשכבת האמייל של השן. ההפך הוא הנכון: ניקוי האבנית איננו פוגע כלל בציפוי השיניים אלא שומר על בריאותן של החניכיים ותורם לבריאות הפה שלכם.

    2. במצב של כיסים עמוקים יותר, ימליץ הרופא על הקצעת שורשים או ניקוי עמוק – זהו גירוד עמוק מתחת לפני החניכיים, המתבצע בהרדמה מקומית, שבמהלכו מנוקה חלקה הפנימי של השן אך לא בעומק הדורש ניתוח. ניקוי עמוק עשוי להתבצע על ידי שיננית או על ידי רופא שיניים.

    3. ניתוח חניכיים יידרש כאשר נגרם נזק כבד לעצם עצמה וגם ניקוי עמוק לא יעזור לתיקון המצב. במהלך הניתוח מתאפשרת גישה לעומק השן וכך ניתן לנקות אותה ובמידת הצורך גם לבנות מחדש את העצם שנסוגה בעקבות המחלה. במקרים מסוימים, ניתן לעורר יצירת עצם חדשה אם התנאים מאפשרים זאת.

    זיהוי מוקדם של הבעיה עשוי להיות ההבדל בין ביקור פשוט אצל השיננית ובין ניתוח חניכיים. לכן, מומלץ להקפיד על בדיקות תקופתיות קבועות. אם אתם חושדים שמשהו איננו כשורה, קבעו תור בהקדם האפשרי ואולי תספיקו להקדים תרופה למכה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן