שיקום שיניים: שיקום פה ולסת ע"י מומחה בתחום | פרופ' מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  שיקום הפה והשיניים – כל מה שצריך לדעת

    שיקום הפה והשיניים – כל מה שצריך לדעת

    שיקום הפה הוא מונח רחב שמתאר תחום התמחות ברפואת השיניים שנועד לשקם את השיניים ולשפר את האסתטיקה של השיניים או לשחזר את התפקוד התקין של השיניים והלסתות

    תחום התמחות זה מאגד תחתיו הליכים דנטליים רבים ומגוונים, ביניהם כתרים וגשרים, שתלים, טיפולים אסתטיים, סתימות, עקירות, שיניים תותבות ועוד. עקב כך, המומחים לשיקום הפה עוברים הכשרה מקצועית נרחבת במסלול התמחות ייחודי וארוך יותר ממרבית תחומי רפואת השיניים האחרים, ובמסגרתה הם רוכשים הבנה מעמיקה של תפקודי הפה והלסת השונים.

    עם זאת, על אף הכשרתם הנרחבת, ישנם מקרים שבהם יבחרו המומחים לשלב בתהליך השיקום גם מומחים בתחומים דנטליים נוספים כמו מנתחי פה ולסת, מומחים לטיפולי שורש ואורתודונטים.

    כל תהליך של שיקום פה מתחיל בתוכנית טיפול מפורטת ומותאמת אישית, כאשר כל תוכנית מתבססת הן על מצבן של השיניים והחניכיים והן על המצב הבריאותי הכללי של המטופל. התהליכים הספציפיים ומשך הטיפול נקבעים אף הם בשלב ראשוני זה.

    הנה כמה מהטיפולים הכלולים בתחום שיקום הפה:

    ראיון של פרופ' איתן מיזריצקי בנושא השתלות שיניים

    שיקום פה מלא

    שיקום מסוג זה יומלץ במקרים שבהם יש צורך לשחזר או לבנות מחדש את כל השיניים בפה בעקבות:

    • אובדן שיניים בעקבות מחלת חניכיים או טראומה.
    • שחיקת שיניים חמורה שנגרמת או בזמן השינה או בעקבות חשיפה ממושכת לחומצות שנמצאות במאכלים ובמשקאות שונים.
    • בעיות סגר שדורשות התאמה של המנשך.
    • שבירה או פגיעה בשיניים שנגרמה עקב טראומה או היגיינת פה לקויה.

    לא פעם, במקרים שבהם נדרש שיקום מלא, ינקטו המומחים בגישה הרב תחומית. על פי גישה זו, מגויסים לתהליך השיקום מומחים מתחומים דנטליים שונים הרלוונטיים לטיפול הנדרש.

    בטרם יוחלט על ההליכים שבעזרתם יתבצע שיקום הפה, יערוך המומחה בדיקה מקיפה שתכלול:

    • הערכת מצב השיניים – כולל זיהוי של סדקים, עששת ובעיות בשורשי השיניים, בין היתר.
    • בדיקה של רקמת החניכיים – חניכיים שסובלות ממחלות כלשהן יצריכו טיפול כדי להבטיח שתוצאות הטיפול יחזיקו מעמד לזמן ממושך ככל שניתן.
    • בדיקה של מפרקי ושרירי הלסת – בדיקה של המנשך שמטרתה לקבוע אם נדרשים שינויים בסגר.
    • הערכה אסתטית – בחינת הפרופורציות, הצבע והגודל של השיניים במטרה להגיע לתוצאה סופית אסתטית.
    • עקירה כירורגית לשן בינה

    שיני הבינה הן השיניים האחרונות שצומחות בפה והן ממוקמות בחלק האחורי של החניכיים. לא פעם מתעורר הצורך לעקור את שיני הבינה – אם מפני שהן כלואות, כלומר צמחו בזווית לא תקינה או באופן חלקי בלבד, או שהמיקום שלהן מקשה על תהליך הניקוי השגרתי ועקב כך מצטברים בסביבתן חיידקים שגורמים לבעיות חניכיים ובעיות דנטליות אחרות.

    המצבים שיצריכו עקירה כירורגית לשן בינה הם מגוונים:

    • עששת שבעקבותיה נוצרים חורים וריקבון בשיניים.
    • דלקת חניכיים או מחלות חניכיים אחרות שעלולות לפגוע בשן ובשיניים סמוכות.
    • פלאק, שהוא רובד חיידקים, שעלול לגרום לדלקת ברקמות הרכות סביב השן.
    • צלוליטיס, שהוא זיהום חיידקי שנוטה להתפשט גם לאזור הלחיים, הלשון והגרון.
    • זיהום בעצם הלסת מסוג אוסטאומיאליטיס.
    • אבצס מוגלתי שמתפתח סביב שן הבינה בעקבות זיהום חיידקי.
    • גידולים וציסטות בחניכיים שמקיפות את שן הבינה.

    חשוב לדעת שמומחים לשיקום הפה ממליצים על עקירה של שן בינה רק כאשר אין כל דרך להימנע מכך.

    כתרים

    כתר הוא שלב בסיסי מאוד בתהליך של שיקום הפה ותפקידו לשחזר באופן מדויק ככל שאפשר את השן החסרה – הן בנפח, הן בצבע והן בגודל. ישנם סוגים שונים של חומרים שמהם עשויים הכתרים כאשר הפופולריים ביותר הם חרסינה מלאה, מתכת, מצופה חרסינה וזירקוניה. מחירו של הכתר משתנה בהתאם לחומר שממנו הוא עשוי.

    כתרי חרסינה בעלי ליבת מתכת

    הכתרים הנפוצים ביותר הם כתרים בעלי ליבה ממתכת וציפוי חרסינה, כאשר ישנן סגסוגות שונות שמשמשות ליצירתן של המתכות דנטליות: מתכות לא אצילות, מתכות חצי אצילות ומתכות אצילות שמכילות יותר מ-50% זהב. ככל שהרכב הסגסוגת מכיל אחוזים גבוהים יותר של מתכת אצילה, כך הכתר איכותי יותר ומחירו גבוה יותר. החיסרון של כתרים אלה הוא שבמקרה של נסיגת חניכיים ייחשף החלק המתכתי של הכתר והשן תיראה אפורה בחלקה.

    כתרי זירקוניה

    זירקוניה הוא חומר חזק וקשיח שמשמש כליבת כתרי החרסינה במקומן של המתכות. היתרון של הזירקוניה לעומת המתכות הוא בכך שחומר זה איננו גורם לתגובה או לגירוי של החניכיים וצבעו בהיר, כך שגם במקרה של נסיגת חניכיים מראה השן לא ייפגע.

    מכיוון שעלות החומר גבוהה יותר ושיטת הייצור מתקדמת יותר, מחיריהם של כתרי הזירקוניה נוטים להיות גבוהים יותר מאלה של כתרי המתכת.

    סתימות

    סתימת חור בשן הוא אחד ההליכים הדנטליים הנפוצים ביותר. התהליך של יישום סתימה כולל ניקוי של השן מהרובד החיידקי והריקבון שפשט בה, ומילויו של החור שנוצר בחומר דנטלי מתאים. חומרי המילוי המסורתיים הם אמלגם, שצבעו כסוף, וקומפוזיט, שצבעו כצבע השן, אבל נוסף על אלה אפשר גם לסתום חורים בעזרת חרסינה, זהב וזכוכית.

    חרסינה

    משמשת לציפוי של חזית השן ולשיבוץ של כתרים, שתלים וסוגרים אורתודנטיים. החרסינה יקרה יותר מהקומפוזיט, צבעה כצבע השן והיא עמידה בפני כתמים ושחיקה. עם זאת, החרסינה גם שבירה יותר מחומרי השיבוץ והמילוי האחרים.

    זהב

    סגסוגת שהיא תערובת של זהב עם מתכות אחרות. זוהי סתימה חזקה מאוד שמחזיקה לפחות 15 שנים – העמידה ביותר מבין כל חומרי השיבוץ והמילוי. החיסרון המשמעותי הוא שסתימת זהב היא יקרה ולא ניתן להשתמש בה בסמוך לסתימת אמלגם, שכן עלול להיווצר ביניהן זרם חשמלי.

    זכוכית

    זוהי למעשה תערובת של אקריליק ומרכיב של זכוכית. סתימת זכוכית היא חזקה יותר מהחומרים המסורתיים והיא משמשת גם לסתימות בצוואר ובשורש השן במצבים של ריקבון, וכן למילוי של שיני חלב. מחירה של סתימה זו דומה למחיר של סתימת קומפוזיט, צבעה תואם את צבע השיניים והיא מכילה פלואוריד, שמגן על השיניים מפני עששת. החיסרון שלה הוא שהיא נוטה להישבר בקלות יחסית.

    השלמת שיניים שבורות

    התיקון של שיניים שנשברו בעקבות טראומה באזור הפה יכול להתבצע בכמה דרכים:

    • ציפוי חרסינה.
    • כתר חרסינה – במקרים של שבר חמור.
    • ציפוי מחומר קומפוזיט.

    המשותף לציפויי החרסינה והקומפוזיט הוא ששניהם בגוון השיניים ושניהם חזקים, אך החרסינה חזקה ועמידה יותר מהקומפוזיט ומחירה גבוה יותר.

    מעבר לסיבות האסתטיות הברורות, חשוב לתקן שבר בשן גם מסיבות רפואיות מפני שהוא עלול לגרום לבעיות דנטליות נוספות כמו ניידות שיניים, שברים בשורש השן, יציאה של השן מהמכתשית שלה ושבר בעצם שמקבעת את השיניים. נוסף על כך, שבר שאיננו מטופל עלול להחמיר ולהתפתח לדלקות ולפגיעה בשיניים סמוכות.

    טיפולי שיניים אסתטיים

    התחום של אסתטיקה דנטלית עוסק לא רק במראה של השיניים אלא גם במצבן הבריאותי הכולל, במצב החניכיים ובסידור של השיניים בלסת העליונה והתחתונה. אף על פי שזהו תחום מפותח ומתקדם מאוד ברפואה הדנטלית, הדרך לשיניים מיושרות, לבנות ואסתטיות מתחילה בבית עם שמירה והקפדה על היגיינת פה ראויה וביקורים קבועים אצל רופא השיניים והשיננית.

    טיפול שיניים אסתטי יכול לכלול הליכים מגוונים וביניהם כתרים, יישור שיניים, שתלים דנטליים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים.

    טיפים כמה לשלם על טיפול שיקום הפה

    חשוב שתדעו כבר מההתחלה, שיקום פה מוצלח הוא ערובה לשנים רבות של פה בריא וחיוך מאוזן לאוזן. אנו ממליצים שתשקיעו את הזמן הדרוש לברר ולחקור את הנושא לעומק.
    אם בבחירת הרופא המשקם, בדיקת כללית של מצב הפה, החומרים שאיתם תבוצע העבודה ובאיזו טכנולוגיה.
    אנחנו כאן כדי לעזור לכם לעשות את הבחירה הנכונה ולסייע לכם בבחירה הנכונה של מומחה לשיקום הפה.

    ציפויים לשיניים

    ציפוי שיניים הוא טכנולוגיה שביכולתה להחליף את הכתרים המסורתיים, להסתיר פגמים בשיניים או להלבין שיניים שהצהיבו. הציפוי עצמו עשוי מעלים דקיקים בגוון השן שמודבקים על גבי השיניים וביכולתו:

    • לשפר את צבע השן.
    • לשפר את צורת השן במקרים של שיניים רקובות, סדוקות, עכורות, בעלות רווחים גדולים או קצרות.
    • להחליף את סתימת האמלגם הכסופה.
    • להגן על שורש שן שנחשף בגלל נסיגת חניכיים.

    ישנם כמה חומרים נפוצים שמשמשים לייצור של ציפויים לשיניים.

    קומפוזיט

    אותו חומר מרוכב בגוון השן שהוזכר קודם לכן ומשמש לסתימת חורים, בין היתר.

    לומינירס

    ציפוי חרסינה דקיק שכמעט איננו משפיע על עובי השן. היישום שלו כרוך בשני שלבים – בראשון נלקחת תבנית של שיני המטופל ונשלחת למעבדה להכנת הציפוי, ובשני מיושם הציפוי על השיניים.

    למינייט

    ציפוי חרסינה, דומה מאוד לציפוי הלומינירס אך עם הבדל משמעותי אחד – את הלמינייט יכול הרופא ליישם על השן בו במקום ולחסוך למטופל ביקור נוסף במרפאת השיניים.

    שיקום הפה – שאלות ותשובות

     

    • שיקום הפה הוא תחום התמחות נרחב ברפואת שיניים, המאגד בתוכו מגוון סוגי טיפולים דנטליים מורכבים שמטרתם לשקם את השיניים הפגועות או חסרות, לשפר את האסתטיקה שלהן ולשחזר את התפקוד התקין של השיניים ומערכת הלעיסה. טיפולים אלו כוללים: השתלות שיניים, תכנון בניית ועצם, וניתוחי הרמת רצפת הסינוסים לקראת השתלות שיניים, שיקום הפה ביום אחד בעזרת שתלים וגשרים זמניים, טיפול בשחיקת שיניים, וכמובן טיפולים אסתטיים, התקנת כתרים, גשרים ותותבות נשלפות.

    • שיקום פה מלא מתבצע במקרים בהם יש צורך לשחזר או לבנות מחדש את כל השיניים בלסת העליונה והתחתונה. מקרים אלו כוללים: אובדן שיניים בשל מחלת חניכיים, עששת או טראומה, שחיקת שיניים חמורה בזמן שינה או בעקבות חשיפה ממושכת לחומצות במאכלים ובמשקאות שונים, שבר או פגיעה בשיניים ובעיות סגר הדורשות התאמה של המנשך. תהליך השיקום המורכב מתבצע על ידי מומחה לשיקום הפה תוך שילוב של מומחים מתחומים שונים כגון חניכיים, אורתודונטיה, טיפולי שורש וכירורגיה פה ולסת.

    • מומחה לשיקום הפה עובר הכשרה מקצועית מקיפה במשך חותר מארבע שנים, המתווספות לשש שנות לימודי רפואת שיניים. במהלך ההתמחות המומחה רוכש ידע מעמיק בתחום האסתטיקה ותפקודי הפה ומערכת הלעיסה, המאפשר לו לספק פתרונות דנטליים מיטביים לכל בעיה ובכל רמת מורכבות. המומחה הוא למעשה האדריכל המתכנן ומבצע מגוון טיפולים מורכבים בהתאמה אישית למטופל, המשלבים מומחים נוספים מתחומים שונים.

    • תהליך שיקום הפה מתחיל באבחון יסודי הנערך על ידי המומחה לשיקום הפה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, במטרה לאתר בעיות שונות כגון: סדקים או שברים בשיניים, עששת, ליקויים בשורשי השיניים, שחיקת שיניים, מחלות חניכיים, בעיות סגר ועוד. בהתבסס על האבחון המומחה מתאים למטופל תכנית טיפולים מפורטת, המשלבת במידת הצורך מומחים נוספים מדיסיפלינות שונות, שמטרתה להשיב למטופל את יכולת התפקוד הדנטלי, המראה האסתטי שלשיניו ושל החיוך ואיכות החיים באופן כללי.

    • המחיר של טיפול בתחום שיקום הפה תלוי במצב הפה של המטופל, סוג הטיפול הנדרש, איכות הכתרים והשתלים המותקנים במהלך הטיפול, רמת הציוד והטכנולוגיה המשמשים את המומחה ומידת המיומנות, הניסיון והידע של המומחה. מומלץ לבחור במומחה לשיקום הפה מנוסה ומעודכן באמצעים הדיגיטלים והטכנולוגיים המתקדמים ביותר, עם יכולת אבחון מדויקת וראייה רחבה, שיודע להתאים את הפתרון הדנטלי האופטימלי לכל מצב אשר במרפאתו פועל צוות מיומן של מומחים מתחומים שונים המספקים למטופלים מענה מקיף. השקעה בטיפול מיטבי מפחיתה את הסיכויים להתפתחות של תופעות לוואי, מונעת סיבוכים, חוסכת בהוצאות ותוצאותיה המרשימות נשמרות לאורך זמן.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן