סתימת אמלגם וסתימת קומפוזיט: יתרונות וחסרונות | פרופ' איתן מיזריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  יתרונות וחסרונות של חומרי המילוי אמלגם וקומפוזיט לסתימות בשיניים

    יתרונות וחסרונות של חומרי המילוי אמלגם וקומפוזיט לסתימות בשיניים

    מחלת העששת, שנגרמת על ידי חיידקים, עלולה להתפתח לדלקת בעצב השן, לצורך בטיפול שורש ולאחריו מבנה וכתר או אף עד כדי עקירת השן במצבים של עששת מתקדמת ועמוקה.  סתימה בשן אמורה לעצור את העששת שמתפתחת בשן.
    חומרי מילוי שונים משמשים לסתימת חורים בשן, הפעם נתמקד בשני חומרי מילוי: אמלגם וקומפוזיט. במאמר הבא נתייחס בשלושה חומרי מילוי נוספים: חרסינה, זהב ויונומר הזכוכית.

    סתימת אמלגם (Amalgam)

    אמלגם הוא סגסוגת של ארבע מתכות: כסף, בדיל, נחושת וכספית (שמהווה כ-50% מהתערובת). ההבדל בסוגי האלגם מתבטא בהרכב של 50% מהמתכות מלבד הכספית. לדוגמה, הצורה המודרנית והנפוצה ביותר של האלגם בימינו הוא אבקה (שמורכבת מכסף, בדיל ונחושת) ונוזל (שהוא כספית). בעת השימוש במילוי האלגם נדרש לשמור על היחסים הנכונים בין הכספית לבין הנתך הראשוני. יש היום מכשירים שלא מעורבים ביד אדם. חשוב להבין שאם בטעות תישאר כמות של כספית שלא נקשרה כימית לנחושת או לבדיל – עלול להיגרם נזק למטופל. אגב, המחקרים מלמדים שהכספית ממשיכה להשתחרר לחלל הפה גם לאחר שעברו שנים מאז התקנת הסתימה.

    יתרונות: הסתימה חזקה, עמידה בפני עוצמת הלעיסה וניתן להשלים את הטיפול בביקור אחד אצל הרופא. היא נחשבת לסתימה הזולה ביותר.

    חסרונות: תערובת החומרים לא תואמת את צבע השיניים ולכן לא אסתטי, במשך הזמן הסתימה עוברת בלאי ומשנה את צבעה. רופא השיניים נאלץ לקדוח בשן, כדי להכין את החללשצריך להיות מספיק גדול כדי להתאים לאמלגם וכדי לעגן את המילוי במקומו בבטחה. אמלגם לא מתאים למי שאלרגי לכספית או מוטרד מהשפעותיה.

    סתימת קומפוזיט (Composite Resin)

    בשנות ה-80 של המאה ה-20 החלו יצרני החומרים בתחום רפואת השיניים לחפש חומר טוב יותר מהאלגם. השחזור משרף מרוכב, הקומפוזיט, ידוע גם בשם "סתימה לבנה".
    הקומפוזיט עשוי מתערובת של חלקיקי זכוכית מעודנת ושרף, כדי להוסיף לחומר עמידות, חוזק, יכולת ליטוש ואסתטיקה. ניתן לעצב חומרים אלה באופן מדויק, והם קיימים במגוון של צבעים טבעיים שלא מצריכים ערבוב של נוזלים ואבקות.
    לסתימה ישירה, מיישמים את המילוי ומשתמשים באור כחול בוהק כדי להקשות את החומר הרך. לסתימה עקיפה, מכינים את המילוי במעבדה על פי תבנית השן. במהלך הביקור השני רופא השיניים ישבץ את המילוי במקומו. הקומפוזיט משמש למילוי ושחזור חורים קטנים וגדולים, הן בשיניים הקדמיות והן באחוריות.

    יתרונות: הסתימה תואמת את צבע השיניים.קיים חיבור כימי בין השן לקומפוזיט, מה שמחזק את השן יותר מאלגם. בנוסף, נדרש פחות הסרת חומר שן כיוון שהודותלקישור הכימי לשן, אין צורך לעצב את החור כך שיחזיק היטב את המילוי. תהליך ההדבקה מחזק את המילוי למקומו ותהליך הקשיית החומר בעזרת אור אולטראסגול, מחזק עוד יותר את המילוי.

    חסרונות: הקומפוזיט יקר מהאלגם. נדרשת מיומנות גבוהה ע"י רופא השיניים לביצוע שחזור קומפוזיט והבנה בחומרי הקישור והתהליך.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן