חור בשן - כיצד נגרם ומה הטיפול לחורים בשיניים? | פרופ' מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  חור בשן – כיצד נגרם ומהו הטיפול המומלץ?

    חור בשן – כיצד נגרם ומהו הטיפול המומלץ?

    חור בשן נגרם על ידי עששת

    2 גורמים עיקריים תורמים לעששת: חיידקים ורמה גבוהה של סוכר ועמילנים. מעל 500 סוגים שונים של חיידקים נוכחים בדרך כלל בפיו של האדם. חיידקים אלה, כאשר הם משולבים במזון וברוק, יוצרים חומר שנדבק לשיניים ונקרא פלאק.

    מזונות עשירים בעמילנים מוסיפים לכושר הדבקות של הפלאק שמתחיל להתקשות אם הוא נשאר על השיניים והופך לאחר כיומיים לאבנית. החיידקים בפלאק הופכים את הסוכר לחומצה. החומצה ממיסה את מבנה השן וגורמת לעששת שמתבטאת בחורים בשיניים.

    חלקי השן הפגיעים ביותר לעששת הם האזורים שבהם יכול הפלאק להצטבר בקלות. פלאק נוטה להידבק לסדקים ולחורים בחלק העליון של השיניים, בין השיניים ובסמוך לקו החניכיים. במקום שבו יש פלאק, יש חיידקים וחומצה, ובסופו של דבר פני השטח של השן ייהרסו.

    חור בשן מתחיל באמייל, שהוא השכבה החיצונית של השן, וחודר עמוק יותר לדנטין, השכבה הפנימית הרכה יותר של השן. בדרך כלל רק כאשר הריקבון יגיע לדנטין, האדם יתחיל להבחין בסימנים ובתסמינים של חורים בשיניים.

    מהם גורמי הסיכון שתורמים לחור בשן?

    הרוק מסייע במניעת ההיצמדות של הפלאק לשיניים ועוזר לשטוף ולעכל את חלקי המזון. זרימת רוק נמוכה או יובש בפה מותירים את השיניים חשופות יותר לעששת. גורמים גנטיים שמשפיעים על העששת הם גודל השיניים, צורתן, עובי האמייל, מיקום השיניים, זמן בקיעת השן, רצף צמיחת שיני החלב וצורת המנשך.

    איך נראה חור בשן? איך יודעים שיש חור בשן ומהם התסמינים? 

    כאשר החור מתפתח לעומק השן, הדבר עלול ליצור רגישות מוגברת למזון או למשקה קר, חם או מתוק. אבל לא כל חור בשן יגרום לכאב שיניים. אם חור קטן בשן או מתקדם לאט, רק רופא שיניים יוכל לזהות אותו, לפני שהוא יגרום לכאב.

    קל יותר לראות עששת בשיניים הקדמיות, והחור ייראה ככתם חום בהיר או כהה. רופא השיניים יכול לזהות חור בשן על ידי שימוש במכשיר כדי להרגיש אם מבנה השן התרכך על ידי העששת. אם נוצר חלל בין השיניים, אפשר לגלות זאת ברנטגן בלבד.

    טיפול בחורים בשיניים

    יש שלושה דברים שיש לקחת בחשבון בטיפול בעששת שיניים: מניעה, דה-מינרליזציה ושיקום.

    • מניעה – תשומת לב רבה יותר של רפואת השיניים מסייעת להפחית את השכיחות של אבדן שיניים. מכיוון שאי אפשר לחסל את החיידקים שנמצאים בפה, חשוב להגביל את הכמות והתדירות של צריכת סוכרים ועמילנים בתזונה שלנו. זו הדרך הקלה ביותר למנוע עששת. שמירה על תזונה בריאה בקרב ילדים עם שיני חלב חשובה אף היא למניעת עששת. פלאק שהצטבר ניתן להסיר על ידי צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי. גם שימוש במי פה יעזור להגביל את מספר החיידקים המזיקים בפה.
    • דה-מינרליזציה –  חורים רדודים יכולים להיות הפיכים אם מטפלים בהם בחומר שמכיל פלואוריד או סידן. הפלואוריד תורם לעמידות גבוהה יותר של האמייל בפני עששת.
    • שיקום – כאשר החור גדול מדי, הטיפול יכלול מילוי השן במלית. אם חלק גדול של השן נרקב, יהיה צורך לכסות אותה בכתר.

    למידע נוסף על חור בשיניים וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן