השתלת עצם בחניכיים (אוגמנטציה) | פרופ' איתן מיזריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  השתלת עצם (אוגמנטציה)

    השתלת עצם (אוגמנטציה)

    אחת הדרכים הנפוצות ביותר להשלמת שיניים חסרות היא להתקין שתלים דנטליים בעצם הלסת ועליהם לשחזר את מבנה השן או שישמשו כתומכות לשיניים תותבות ולכתרים. אולם, כדי להתקין שתלים דנטליים יש צורך בכמות עצם מספקת. עצם זו קולטת את השתל, מתהדקת סביבו ומייצבת אותו בדיוק כמו שורש של שן רגילה. השלמת העצם החסרה מתבצעת באמצעות הליך של השתלת עצם.

    מתי מבצעים השתלת עצם?

    השתלת עצם מתבצעת במקרים של אובדן עצם אשר יכול להיגרם מסיבות רבות כמו: מחלת חניכיים כרונית, גיל מתקדם, עקירות שיניים, זיהומים וחבלה. לאחר עקירה למשל, יש תהליך של ספיגת עצם מוגברת אשר בסופו עצם הלסת מאבדת כרבע מנפחה המקורי ומבטלת לעיתים את היכולת להחדיר שתל דנטלי בהצלחה.

    פרוצדורת השתלת עצם – אוגמנטציה

    על מנת לאפשר שיקום על גבי שתלים יש צורך בשחזור רכסים או במילים אחרות, השתלת עצם (אוגמנטציה). זאת ניתן לעשות במספר דרכים:

    שימוש בממברנות

    הממברנה היא יריעה קטנה מחומר קולגני נספג או מחומר בלתי נספג שיש להוציאו בתום הטיפול. הממברנה נועדה לשמש כמחסום מכני בין תאי הרקמה הרכה לבין האזור שיש בו חוסר עצם. חסימה זו מאפשרת לתאים יוצרי עצם למלא את האזור החסר.

    שתל עצם חלקיקי

    שתל עצם הבנוי מחלקיקים היכולים להגיע מכמה מקורות: מהמטופל עצמו, מאדם אחר מחיה או ממקור סינתטי. שתל הנלקח מהמטופל עצמו נקרא גם שתל אוטוגני ויתרונו הגדול הוא בזהות הגנטית ובאפשרות הקליטה המשופרת. חסרונו הוא בצורך של המטפל לבצע ניתוח נוסף באזור הפה. השתלים מהמקורות האחרים עוברים טיפול למניעת דחייה והשימוש בהם נפוץ יותר בימינו. כמובן שעם הזמן שתלים אלה נספגים ומוחלפים על ידי העצם החדשה שבונה הגוף. שתל הנלקח ממקורות סינתטיים מיוצר במעבדה וכמותו אינה מוגבלת.

    שתל יחידה (בלוק)

    שתל הבנוי מיחידת עצם אחת הנלקחת מאזור אחר בגוף המטופל, בדרך כלל מהסנטר, או בלוק סינתטי או מאדם אחר ומקובעת על ידי ברגים באזור החסר.

    לפני ביצוע השתלת עצם

    • המטופל מופנה לביצוע בדיקות שונות כהכנה לביצוע ההליך
    • כשבוע לפני ביצוע ההשתלה אין ליטול אספרין ותרופות נוספות על פי הנחיית הרופא המטפל
    • יש להימנע מעישון כחודש לפני הניתוח

    כיצד מתבצעת השתלת עצם?

    לצורך ביצוע השתלת עצם באזור עקירה, יש לנקות היטב את מכתשית השן ולסלק גורמים מזהמים. החומר המושתל מוכנס לתוך האזור החסר ולאחר מכן יש להגיע לסגירה מלאה של החניכיים מעל האזור. את תוצאות ההשתלה ניתן לבדוק לאחר חצי שנה עד תשעה חודשים ובמקרה של קליטה מלאה ניתן לבצע התקנה של שתלים דנטליים. את הצורך בהשתלת עצם יכול לקבוע מומחה לשיקום הפה אשר יבנה תכנית מקיפה להבראת עצם הלסת והחניכיים והכנתם לביצוע השתלה.

    הנחיות לאחר ביצוע השתלת עצם

    • יש להימנע מעישון על מנת שלא יתפתח זיהום באזור
    • אין לצחצח שיניים באזור המנותח במשך יממה לאחר ההשתלה
    • יש להימנע ביום ניתוח משטיפת פה, קינוח האף ופעולת יריקה
    • במשך שבועיים לאחר ביצוע השתלת עצם אין לעסוק בפעילות גופנית מאומצת ולהמנע משחייה בבריכה.
    • יש להגיע לביקורת אצל הרופא המטפל

    השתלת עצם – סיבוכים אפשריים

    סיבוכים לאחר השתלת עצם כוללים:

    זיהום – מצב זה מתבטא בתסמינים כמו חום, כאבים ונפיחות באזור. הסיכוי לזיהום פוחת כאשר ההליך מתבצע על ידי מומחה מנוסה בתחום, בסביבה סטרילית וכאשר המטופל שומר על היגיינת הפה.

    דחיית השתלת עצם –  גורמים העלולים לתרום למצב זה כוללים: סכרת לא מאוזנת, אוסטאופורוזיס, עישון כבד וחוסר הקפדה על היגיינת הפה.

    דימום – ייתכנו דימומים לאחר הטיפול אך במידה והם לא חולפים ואף מחמירים יש לפנות לרופא המטפל.

    השתלת עצם – סוגים שונים

    הרמת סינוס

    הליך הרמת סינוס מתבצע כאשר קיים חוסר באזורים האחוריים של הלסת העליונה במטופלים המיועדים לעבור השתלת שיניים. ההליך כולל הגבהה של רצפת הסינוס כדי ליצור מרווח שיאפשר החדרת תוספת עצם ללסת העליונה. עיבוי העצם בחלל הסינוס מספק לשתל בסיס אחיזה יציב והוא לרוב נקלט בצורה מיטבית ולאורך זמן.

    הרמת סינוס סגורה מתבצעת כאשר המחסור בעצם קטן יחסית ובמהלכה יוצרים פתח כירורגי קטן דרך הלסת דרכו מחדירים את תחליף העצם וגם את השתל. הרמת סינוס פתוחה מתבצעת כשאר קיים חסר עצם גדול ובמהלכה יוצרים פתח בצד החיצוני של הלסת העליונה, המאפשר החדרת תחליף העצם לחלל הסינוס.

    השתלת עצם ביום עקירת השן

    לאחר ביצוע עקירת שיניים מתחיל תהליך טבעי של ספיגת עצם הלסת. כדי למנוע מצב זה ולשמר את העצם להתקנה עתידית של השתל, יש לבצע השתלת עצם ביום העקירה. לאחר ההליך ממתינים מספר חודשים לביצוע התקנת השתלים.

    השתלת עצם מאוחרת

    במידה ולא מתבצעת השתלת עצם ביום העקירה, העצם נספגת במידה רבה יותר. במקרה זה יש לבצע השתלת עצם מאוחרת ,מספר שבועות או חודשים לאחר ביצוע העקירה. ניתן לבצע השתלת עצם לטראלית (לעובי) ורטיקלית (לגובה) או משולבת.

    השתלת עצם במרפאת המומחים

    השתלת עצם דורשת מיומנות גבוהה וניסיון רב של מומחה מנוסה. במרפאת המומחים של פרופ' איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה עם יותר מ-30 שנות ניסיון ומוניטין בינלאומי, אנו מבצעים השתלות עצם מסוגים שונים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת וחומרי גלם משובחים. במרפאתנו החדשנית בצפון תל-אביב אנו מעניקים את התוצאות הטובות ביותר למטופלינו המגיעים אלינו מכל הארץ ומחו"ל.

    למידע נוסף לגבי השתלת עצם, צרו עמנו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139  ונשמח לעמוד לשירותכם.

    השתלת עצם (אוגמנטציה) – שאלות ותשובות

     

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן