חרדה דנטלית | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  חרדה דנטלית וסיבות אחרות שגורמים לנו להימנע מרופא השיניים

    חרדה דנטלית וסיבות אחרות שגורמים לנו להימנע מרופא השיניים

    האם בפעם האחרונה שביקרתם אצל רופא השיניים חוויתם כאב? האם חששתם פן תשמעו בשורות רעות על מצב השיניים שלכם? לא חשוב מה הסיבה, אתם לא לבד. אנשים רבים בוחרים לדלג על הביקור אצל רופא השיניים רק בגלל פחדים.

    מצב זה של פחד מרופא שיניים יכול להיות ממש מסוכן, כי הביקורים הסדירים אצל רופא השיניים הם המרכיבים המרכזיים בעקרונות לשמירה על בריאות השיניים. אנחנו משתמשים בשיניים מספר פעמים ביום, כל יום, מה שאומר שהן נתונות במצב של שחיקה מתמדת. אז לא מגיע להן להיבדק לפחות פעמיים בשנה על ידי רופא השיניים כדי שיוכל להעריך ולטפל כששינוי כלשהו עובר עליהן? אם מטפלים בבעיות השיניים והפה בזמן, הפתרונות הם הרבה יותר נוחים, מהירים וזולים. שיניים שלא אובחנו במשך זמן ממושך עלולות להוביל לכאבים ולחייב טיפולים הרבה יותר נרחבים ויקרים.

    למה אנחנו נמנעים מרופא השיניים?

    התשובה לשאלה זו כוללת מגוון רחב של סיבות, וביניהן:

    עלות. מחיר גבוה הוא אחד הגורמים המרכזיים שבגינם אנשים נמנעים מבדיקות שיניים שגרתיות. האמת היא שאם תשקדו לבדוק את השיניים והפה שלכם באופן קבוע, הטיפול לא יעלה הרבה כסף. תוספות קלות לניקיון השגרתי של השיניים שלכם, כמו שימוש בחוט דנטלי ושטיפה במי פה, יכולות לעזור לכם לשמור על פה בריא.

    חרדת שיניים. אנשים רבים פוחדים מרופא השיניים. יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי למזער את החרדה הדנטלית. הדרך היעילה היא להפוך את הביקור במרפאה לחוויה חיובית. דברו עם רופא השיניים על הפחדים שלכם ואולי הוא יבחר להשמיע מוסיקה נעימה וליצור סביבה חיובית ומרגיעה יותר, ממש כמו בספא. תקשורת, היא בדרך כלל הדרך הטובה ביותר לפיתוח חוויה חיובית במרפאת השיניים. לפעמים, בעת הצורך, הרופא יכול להחליט על שימוש בהרדמה מלאה.

    חשש מהצורך בטיפולי שיניים. רופאי שיניים מדווחים על אנשים שלא פוחדים מפעולת ניקוי השיניים עצמה אלא חוששים שמא ישמעו חדשות רעות על בעיה דנטלית כלשהי. הימנעות והכחשה הן רגשות אנושיים עזים שיכולים לגרום לאנשים להימנע מלבקר במרפאה בתדירות המומלצת.

    חשש ממכשירים. טיפול השיניים מעורב בשימוש במכשירים שגורמים לפחד בקרב מטופלים. האמת היא שחידושים רבים בתחום הדנטלי, כמו רפואת שיניים בלייזר, או שימוש במקדחות מתקדמות שכרוכות בהרבה פחות רעש ואי נוחות, גרמו לכך שכאב במהלך הטיפול הפך לנדיר מאוד.

    זיכרונות קשים. גם טכניקות השיניים המתקדמות ביותר לא יכולות למחוק זיכרונות רעים מטיפולי שיניים בעבר. יש החוששים מרופא השיניים כי בילדותם נאמר להם לא לפחד, מה שבעצם נטע בהם פחד מתמשך. היום, ביקורי השיניים מבטיחים חוויה שונה, עם מוסיקה, מסך טלוויזיה ופרוצדורות הייטקיסטיות שיכולות לעזור למחוק את הזיכרונות הישנים.

    עסוקים מדי או מתעצלים. לפעמים, אנשים עסוקים מדי ומתקשים לעשות את המאמץ שיוביל אותם למרפאת השיניים. אם הביקור אצל רופא השיניים לא משולב בשגרת החיים שלנו, קרוב לוודאי שנעשה הכול כדי לעקוף או לדחות אותו. לכן, מרפאות רבות חוזרות ומזכירות לאנשים שהגיע הזמן לבקר במרפאה.

    רצוי להימנע מהטפות. אף אחד לא אוהב שמטיפים לו על בריאות השיניים שלו, בטח אם הוא מזניח את הצחצוח והשימוש בחוט דנטלי.
    הדרך הטובה ביותר לטפל בסיבה האישית שלך להימנעות מביקורי שיניים היא להשמיע את הסיבה באוזני רופא השיניים ולתת לו הזדמנות להרגיע אותך ולטפל בך כראוי.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן