יישור שיניים למבוגרים | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  יישור שיניים למבוגרים

    יישור שיניים למבוגרים

    עובדה: בשנים האחרונות יותר ויותר מבוגרים עוברים טיפול יישור שיניים למבוגרים.

    המודעות לאסתטיקת השיניים בזמנים שלנו, ולשיניים ישרות בפרט, הולכת ומתפתחת. להיות בעל שיניים עקומות נחשב "לא יפה" בכל גיל. לכן, מבוגרים אשר לא יישרו את שיניהם בילדותם או ששיניהם התרווחו או הצטופפו במשך השנים ניגשים לעבור טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) גם בגילם המתקדם.

    יישור שיניים גם מביא למראה אסתטי יותר וגם תורם לבריאות השיניים בטווח הארוך.

    העובדה היא כי שיניים עקומות קשה יותר לנקות ועקב כך תיתכן פגיעה ממשית בהיגיינת הפה. כתוצאה מכך מצטברת אבן השיניים במהירות ויכולה לגרום לדלקות חניכיים ורגישות גדולה בפה, כמו גם הווצרות עששת. יישור השיניים מאפשר שמירה על נקיונן בצורה יעילה ומאריך את בריאותן וחוזקן בטווח הארוך.

    למעשה, יישור שיניים למבוגרים אינו שונה מהותית בטיפול לילדים שכן ניתן להזיז שיניים של מבוגר כמעט באותה יעילות, מהירות ובטיחות בה ניתן להזיז שיני ילדים.
    במהלך טיפול יישור שיניים משתמשים, בדרך כלל, באמצעי יישור אותם ניתן לראות על גבי השיניים, אך לעתים משתמשים באמצעים שאינם נראים, שקופים או ממוקמים מאחורי השיניים.

    יישור שיניים למבוגרים בעזרת סמכים חיצוניים

    יישור שיניים למבוגרים ניתן לבצע בעזרת סמכים המודבקים על השיניים בצידן החיצוני. קיימים סמכים עשויים מתכת בצבע אלומיניום ואף סמכים מחרסינה, שקופים. על גבי הסמכים מחברים קשתות עשויות ממתכות שונות, זאת בעזרת גומיות קטנות או חוטי מתכת. במהלך הזמן הקשתות מפעילות כוחות על השיניים ומזיזות אותן למקום הרצוי. מיקום הסמכים וסוג הקשתות קובעים את הכיוון והמידה של הכוחות המופעלים על השיניים.

    יישור שיניים בלתי נראה – אינויזליין

    מזה חמש שנים מתפתחת שיטה חדישה ליישור שיניים למבוגרים הנקראת: invisalign -אינויזליין אשר הומצאה בארצות הברית. בשיטה זו משתמשים בפלטות דקות ושקופות ותהליך היישור מתחלק לשלבים, כאשר לכל שלב מותאמת פלטה אחת. המטופל מחליף פלטה כל שבועיים והשיניים מתיישרות שלב אחר שלב. יש להוריד את הפלטות בעת האכילה. הפלטות השקופות אינן נראות כלפי חוץ ואינו מורגשות בפה מכיוון שהן דקות מאוד. בנוסף, הן אינן מקשות על הדיבור.

    שיטה זו אמנם יקרה יותר מהשיטה הרגילה ואינה מתאימה לפתרון כל בעיה אורתודונטית, אולם יתרונה העצום הוא בכך שאין רואים את אמצעי היישור וקל יותר לשמור על נקיון השיניים.

    שיטה בלתי נראית נוספת נקראת lingual ובה נעזרים בסמכים אשר מודבקים על צידן הפנימי של השיניים. בשיטה זו ניתן לטפל בכל בעיות האורתודונטיה, ללא יוצא מן הכלל, אולם חסרונה היא בקושי שנוצר בשמירה על ניקיון השיניים ובשיבוש הדיבור לתקופה קצרה. באופן טבעי, גם שיטה זו יקרה יותר מיישור שיניים נראה.

    מטרת הטיפול האורתודונטי

    מטרת הטיפול היא להביא את השיניים לעמדה נכונה יותר מבחינה בריאותית ואסתטית. עקרון הטיפול האורתודונטי הוא להיות יעיל וקצר ביותר, בהתחשב במקרה הספציפי. הרופא האורתודונט חייב להעריך כל פעם מחדש את התקדמות הטיפול על פי תכנית מסודרת, זאת מפני שבזמן הטיפול השמירה החיונית על נhקיון השיניים ובריאות החניכיים, קשה ודורשת מאמץ מצד המתרפא.
    בנוסף, במהלך הטיפול האורתודונטי יש להפעיל כוחות מבוקרים על השיניים ולבצע צילומי ביקורת תקופתיים.

    כיצד זה עובד?

    כל שן בפה שלנו מחוברת בהמון סיבים דקים לעצם ולחניכיים הסובבים אותה. על מנת להזיז שיניים יש לנתק חלק מהסיבים הללו על ידי הפעלת כוחות על השיניים עצמן. ניתוק הסיבים מהשן עלול לגרום לתחושה של שיניים מתנדנדות אולם אל חשש, השיניים יתייצבו מיד בתום התזוזה ולא ייגרם להן שום נזק.

    כמו בכל דבר, ההתחלות הן הכי קשות: השיניים רגישות, החלק הפנימי של הלחיים עשוי להשתפשף מעט בגלל החיכוך בסמכים ומתקשים ללעוס מאכלים קשים. חשוב לדעת כי לאחר מספר ימים מועט המתרפא מתרגל למצבו והתחושות הלא נעימות חולפות להן.
    בתום הטיפול ולאחר שהשיניים יושרו, עדיין אין וודאות כי השיניים יישארו ישרות לתמיד. כוחות המופעלים על השיניים בזמן לעיסה עלולים לגרום שוב לתזוזה, בדיוק כפי שקורה לאנשים אשר מעולם לא עברו טיפול ליישור שיניים. לכן, על מנת להיות בטוחים שהשיניים תישארנה ישרות, נעשה שימוש בפלטה או בקיבוע פנימי של השיניים למשך זמן רב לאחר הורדת הסמכים והקשתות.

    יישור שיניים למבוגרים מכיל היבטים ייחודיים אשר מצריכים שילוב של יישור שיניים עם פתרונות נוספים כגון שיוף שיניים, עקירות או ניתוח לסתות.
    לעתים נוצר מצב בו יש לשנות את היחס בין שתי הלסתות, זאת על מנת לשפר את המראה או את תפקודי הלעיסה, לדוגמא, כאשר לסת אחת בולטת או צרה לעומת השנייה.
    מכיוון שאצל מבוגרים גדילת הפנים והלסתות הסתיימה, יש לשלב את טיפול יישור השיניים עם שיטות אחרות כגון שיוף השיניים, עקירות או במקרים מסוימים, ניתוח לסתות.

    יישור שיניים חשוב במיוחד לפני טיפול שיקומי הכולל הרכבת כתרים, גשרים או החדרת שתלים דנטליים. במקרה כזה, היישור יביא לכך שכל שן תמוקם במקומה האידיאלי ותשפר את סיכויי ההצלחה של הטיפול השיקומי לטווח הארוך.

    למידע נוסף על יישור שיניים למבוגרים וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

     

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן