גשר בשיניים | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  גשר בשיניים

    גשר בשיניים

    ארבעה מכל 10 ילדים זקוקים להרכבת גשר בשיניים כדי לישרן. גם מבוגרים רבים זקוקים לטיפולי יישור שיניים, ורבים מהם אכן בוחרים ליישר את שיניהם, יותר ויותר מדי שנה. מפני שיישור שיניים (אורתודנטיה) הוא תחום פופולרי ומוכר כל כך, עולות בציבור הרחב לא מעט שאלות נפוצות בנושא הנשאלות שוב ושוב. לנוחותכם, ריכזנו למענכם את התשובות על כל שאלות האורתודנטיה הבוערות שלכם במקום אחד:

    1. כמה זמן צריך להיות עם גשר בשיניים?

    עד כמה שהיינו רוצים לתת לכם תשובות חותכות וברורות, לצערנו התשובה המדויקת ביותר לשאלה כמה זמן נשארים עם קיבוע בשיניים היא: זה מאוד אינדיבידואלי. משך הטיפול האורתודנטי יכול להשתנות בצורה קיצונית בין מטופלים, שכן גורמים רבים נלקחים בחשבון בכל טיפול – גיל המטופל, מצב הפה שלו, אזורי השיניים הדורשים טיפול, מידת שיתוף הפעולה של המטופל, ועוד. רק בדיקה של מומחה אורתודנטיה תספק לכם תשובה מדויקת, מפני שראשית יש להעריך את מצבכם, לאחר מכן להכין תוכנית טיפול מפורטת ורק לאחריה ניתן יהיה להעריך את משך הטיפול שיידרש עד שתגיעו אל הארץ המובטחת, הלא היא שיניים ישרות להפליא.

    עם זאת, בכל זאת נוכל לתת הערכת זמן כוללת משום שהסטטיסטיקה קובעת שכל עוד מדובר ביישור שיניים סטנדרטי, הטיפול יימשך בין שנה לשלוש. אגב, היריון מאיץ את תהליך תזוזת השיניים ולכן עשוי לקצר את משך הטיפול.

    2. מתי כדאי להתחיל בטיפול באמצעות גשר בשיניים?

    בעבר יישור שיניים היה שמור לבני נוער בלבד, אך בשנים האחרונות מבוגרים רבים בכל קשת הגילאים בוחרים ליישר את שיניהם באמצעות גשר לשיניים או פתרונות אחרים. אמנם, בין גיל 12 לגיל 15 קל יותר להזיז את השיניים ממיקומן הטבעי, אך מאחר ששן מסוגלת לנוע בפה בכל גיל, ניתן ליהנות משיניים ישרות יותר גם אם אתם בני 20, 30 או אפילו 50 ו-60.

    3. האם ישנם סיכונים שחשוב לקחת בחשבון בתהליך יישור שיניים?

    למעשה, הפתרון לסיכון העיקרי לטיפול אורתודנטי נמצא בידי המטופלים עצמם. על פי רוב, יישור שיניים הוא תהליך שלא נלווים אליו סיכונים רבים מלבד סיכוי קל לדלקת חניכיים וצביעת שיניים, שנגרמות עקב היגיינה לקויה. כל עוד תקפידו למלא אחר הוראות הרופא המטפל, תוכלו להימנע משני מצבים אלה.

    אף על פי שישנם מטופלים אשר פוחדים ששיניהם ייפלו כאשר הם חשים בתנודתן, אין כל חשש שהתנדנדות שיניים בזמן הטיפול תגרום לנפילתן. השיניים בפינו מחוברות לעצם ולחניכיים על ידי סיבים דקים רבים, ועל מנת להזיז אותן יש צורך לנתק חלק מהסיבים הללו. ניתוק זה מעורר תחושה של שיניים מתנדנדות. אך כפי שציינו קודם לכן, אין סיבה לחשש מפני שהשיניים רק זזות ואין כל סכנה שהן יפלו.

    קיים סיכון נדיר מאוד של ספיגת שורש השן במהלך הטיפול, אך על פי רוב מצב זה נגרם בשל טיפולים לא מקצועיים וקל למנוע אותו על ידי צילומי רנטגן שמבוצעים כביקורת במסגרת מעקב צמוד.

    4. האם התוצאה הסופית של טיפול באמצעות גשר בשיניים תשמר לתמיד?

    גם הפעם, התשובה הכי מדויקת שניתן לתת איננה חותכת ותלויה בכמה גורמים. ראשית, על מנת לשמר את התוצאות יש צורך בשיתוף פעולה של המטופל. כל עוד המטופלים ממלאים אחר הוראות הרופא המטפל, משתמשים בגשר לשיניים ומגיעים לביקורת ולמעקב כפי שהתבקשו, תוצאות הטיפול יהיו יציבות. עם זאת, ישנם גורמים שאינם תלויים בטיפול או במטופל ועלולים להשפיע על יציבותן של התוצאות. בין אלה ניתן לציין מצבים של שחיקת שיניים, כסיסת ציפורניים, דחיפת לשון, מציצת אצבע והרגלים נוספים אשר מפרים את שיווי המשקל בפה. מעקב לאורך השנים והרכבת קיבוע לאחר סיום הטיפול יכולים לסייע בשמירה על התוצאות היפות.

    5. כמה זמן לוקח יישור שיניים מהיר?

    באמצעות שיטות מתקדמות כמו ה-אינוויזליין (Invisalign) ואחרות ניתן להשיג לעיתים קרובות תהליך מהיר יותר של יישור שיניים, במקרים מסויימים אפילו כחצי שנה. אך יש לזכור ששיטות אלה אינן מתאימות לכל מטופל ולמצבים מסויימים, ועלויותיהן שונות.

    6. מדוע חשוב לבצע יישור שיניים?

    שיניים שאינן נמצאות במקומן הנכון עלולות לפגוע זו בזו, וגם בתפקודי הפה כולו. כאשר שיניים מכסות זו על זו או זזות אחת כלפי השנייה, הדבר עלול לגרום לפגיעה פיסית באחת השיניים או שתיהן, בשפתיים, הלשון או החיך. מצב זה גם מפריע לשמירה על הגיינת הפה, ולכן בדרך כלל הוא מלווה בהתפרצויות עששת ("חורים" בשיניים). כאשר העששת אינה מטופלת בזמן, היא עלולה להביא לאובדן שן ולצורך בטיפולי שורש, כתרים או אפילו השתלות שיניים. מצבים אורתודנטיים בלתי תקינים מפריעים לאדם בלעיסה, ולעיתים גם בדיבור. עלולה להתפתח נסיגת חניכיים, שחיקת שיניים קיצונית, או ספיגה של עצם הלסת. מצבים אלו עלולים לגרום גם להופעת מיגרנות קשות וקשיי תפקוד של מפרקי הלסת. בנוסף לבעיות הבריאות הפיסית של הפה, מופיעים לרוב גם קשיים רגשיים הקשורים לבטחון ודימוי עצמי, קשיים חברתיים ואפילו דיכאון בשל חוסר שביעות רצון המטופל ממראה פיו ושיניו.

    7. איך מתבצע הטיפול?

    בשלב הראשון יבצע מומחה לאורתודנטיה בדיקות מסוגים שונים כדי להבין את מצב הפה לאשורו ולהכין תוכנית טיפול. בשלב הבא, בטיפול בשיטה המסורתית, ירכיב האורתודנט חלקי מתכת הנקראים "סמכים", מעין "קוביות בשיניים". בין הסמכים ניתן להשחיל תיל מתכת. בשיטות אחרות, הסמכים יהיו עשויים מחומרים שקופים כמו פלסטיק, או מחומרים אחרים. את תיל המתכת ניתן למשוך ולקצר מדי תקופה, כדי לגרום ללחץ על השיניים כלפי הכיוון הרצוי לסידורן. אל תחששו, הלחץ הוא עדין מאד, ולאחר יום-יומיים לא תחושו בו. אין בו סיכון לשיניים או ללסת. לעיתים יש צורך במכשירים נוספים, כגון רסן לשיניים. הרסן מאפשר שליטה בכיוון הצמיחה של הלסתות בילדים ובני נוער. במקרים אחרים משתמשים גם בפלטה פנימית לחיך העליון.

    8. כמה עולה גשר בשיניים ליישור שיניים?

    לאור כל האמור לעיל, אתם בוודאי כבר מבינים שגם כאן התשובה תלויה במשתנים רבים. העלויות תלויות במצב הפה, באורך הטיפול הנדרש, בשיטת הטיפול והחומרים בהם נעשה שימוש, ועוד. בדרך כלל העלויות מסתכמות בכמה עשרות אלפי שקלים הנפרשים לאורך זמן. לעיתים ניתן לקבל מימון חלקי או מלא לטיפולים מחברות הביטוח או קופות החולים. רצוי מאד שלא לחסוך בעלויות ולפנות לטיפול אצל גורם שאינו די מקצועי או בעל ניסיון. טיפול כזה עלול להסתיים במפח נפש ובעיות בלתי הפיכות בשיניים שילוו אתכם או את ילדיכם לאורך שנים ארוכות. עדיף להשקיע פעם אחת בטיפול איכותי אצל מומחה מנוסה מאשר להיאלץ להוצאות נוספות על טיפולי תיקון בהמשך.

    למידע נוסף על גשר בשיניים וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן