טיפולי שיניים בהריון | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  טיפולי שיניים בהריון

    טיפולי שיניים בהריון

    היריון הוא תהליך טבעי הדורש היערכות בריאותית מיוחדת. על האישה ההרה לשמור על עצמה ועל בריאותה לא רק למענה אלא גם למען העובר שלה. כאשר מדובר בבריאות, גם למצב הפה והשיניים יש חשיבות רבה בהחלט.

    במהלך ההיריון גם האישה ההרה וגם רופא השיניים שלה נדרשים להתייחסות מיוחדת בכל מה שקשור להיגיינת הפה וגם טיפולי שיניים בהריון במידה ויידרשו. לכן, אישה בהיריון מחויבת להודיע על כך לרופא שיניים שלה.

    ארבעים השבועות של ההיריון מחולקים לשלושה שלישים כאשר השליש הראשון הוא הרגיש ביותר ובו מומלץ לעשות טיפולי שיניים מניעתיים כגון ניקוי שיניים על ידי שיננית או טיפולי עזרה ראשונה בלבד, למשל במקרה של כאבי שיניים בהריון. בשלב זה כדאי להשתדל ולהימנע מטיפולי שיניים שגרתיים על מנת שלא להוסיף שום גורם סיכון לסיבוכים בהתפתחות העובר.

    השליש השני נחשב לטוב ולנוח ביותר על מנת לבצע טיפולי שיניים מכל סוג שהוא, כל זאת תחת פיקוח רופא השיניים ובתיאום עם רופא הנשים של האישה ההרה.

    הרדמה וצילומי רנטגן – טיפולי שיניים בהריון

    במהלך כל ההיריון ניתן לבצע הרדמות מקומיות וצילומי רנטגן. אלה אינם פוגעים בעובר וכמות הקרינה היא זניחה ומזערית, מה גם שהצילומים נעשים תוך כדי הגנה על העובר באמצעות לבישת סינר עופרת מאסיבי.
    לעומת זאת, אסור להשתמש בגז צחוק במהלך ההיריון ואם יש צורך בטיפול תרופתי יש לעשותו בתיאום עם רופא הנשים של האישה ההרה.

    מחלות חניכיים במהלך ההיריון

    במהלך ההיריון משתחררים בגוף האישה הורמונים הגורמים, בין היתר, לתגובה דלקתית מוגזמת של החניכיים לחומרים הנמצאים ברובד הדנטלי, כך שלמרות שהיריון אינו גורם למחלות חניכיים, הוא בהחלט עלול להחמיר מחלה קיימת.

    במהלך ההיריון, יש להקפיד הקפדה יתירה על היגיינת הפה על מנת להקל בתסמיני מחלת החניכיים כמו דימום, נפיחות ורגישות ואף למנוע אותם לחלוטין. מחקרים עדכניים בתחום הראו כי כנראה שיש קשר בין זיהום חניכיים כרוני ללידה מוקדמת. המחקרים הוכיחו כי הסיכויים ללידה מוקדמת אצל נשים עם מחלת חניכיים כללית גבוה פי 4.5 עד פי 7 מאשר נשים ללא מחלת חניכיים.

    אמנם, מנגנון הפעולה הביולוגי הגורם לכך אינו בהיר דיו, אך ייתכן כי תוצרי הלוואי של החיידקים המשתחררים בגוף האישה החולה במחלת חניכיים, גורמים לשחרור חומרים מזרזי לידה.
    במילים אחרות, דווקא בזמן ההיריון יש חשיבות מכרעת לשמירה על מצב חניכיים תקין ובריא ויש להקפיד על ניקוי הפלאק, צחצוח וכיסי חניכיים נקיים מרובד חיידקים.

    מיתוס השיניים ה"רכות"

    המיתוס לפיו במהלך ההיריון השיניים נעשות רכות יותר עקב בריחת סידן לטובת העובר הוא לא נכון. למעשה, הסידן המצוי במצב גבישי בשיניים אינו זמין לטוב העובר, שלא כמו הסידן המצוי בעצמות ועלול לברוח דרך מחזור הדם.
    שכיחות גבוהה של עששת בזמן ההיריון היא תוצאה של חשיפת השיניים למתקפת חומציות עקב תופעות הלוואי של ההיריון כמו אכילה לא מבוקרת בין הארוחות (נשנושים), בחילות והקאות. לכן, במהלך ההיריון יש להקפיד על תזונה נכונה והיגיינת פה טובה במיוחד בעזרת צחצוח שיניים קבוע, חוט דנטלי וביקור תקופתי במרפאת השיניים לביקורת.

    גם לעובר מגיע!

    שיני העובר מתחילות את התפתחותן כשישה שבועות לאחר תחילת ההיריון ואת הסתיידותן בין החודש השלישי לשישי של ההיריון. אין להשתמש באנטיביוטיקה מסוג טטראציקלין בזמן ההיריון וההנקה, מכיוון שהיא גורמת בין היתר לצביעה אפורה עד חומה של כותרות השיניים אצל היילוד. סוגים אחרים של אנטיביוטיקה ומשככי כאבים מותרים בזמן ההיריון ולקיחתם מותנית באישורו של רופא הנשים.
    דאגי להייגיינת הפה והשיניים שלך, התייעצי עם רופא השיניים שלך, למענך, ובעיקר, למענו.

    למידע נוסף על טיפולי שיניים בהריון כולל טיפולי שיננית בהריון וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן