טיפול אורתודונטי למבוגרים - יישור שיניים למבוגרים | פרופ' מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  טיפול אורתודונטי למבוגרים

    טיפול אורתודונטי למבוגרים

    בעולמנו המודרני, שבו המודעות לאסתטיקה בכלל ולמראה השיניים בפרט התפתחה מאוד, להיות בעל שיניים עקומות נחשב "לא יפה". טיפול אורתודונטי אפשר לבצע בכל גיל, גם בקרב מטופלים הנחשבים למבוגרים, אפילו בגיל 70. לכן, גם מבוגרים אשר לא יישרו שיניים בילדותם, או כאלה ששיניהם התרווחו או הצטופפו במשך השנים יכולים לקבל טיפול אורתודונטי גם בגיל מבוגר. מבוגר, בשטח האורתודונטיה, נחשב למתרפא אשר סיים את הצמיחה וההתפתחות הגופנית. כל עוד הפעלת הכוחות היא מבוקרת, הטיפול האורתודונטי אינו מזיק לשיניים ואינו גורם לנסיגת חניכיים גם בגילים המבוגרים יותר.

    מטרות הטיפול האורתודונטי למבוגרים הן:

    • אסתטיקה
    • אמצעי עזר לפני שיקום (ביצוע כתרים, גשרים, שתלים וכד')
    • שיפור בעיות בחניכיים

    מכיוון שאצל אדם מבוגר הסתיימה גדילת הפנים והלסתות, בטיפול במבוגר אין אפשרות להפעיל כוחות אשר משפיעים על הלסתות (כוחות אורתופדיים). מסיבה זו יש צורך להיעזר באפשרויות טיפוליות אחרות:

    • הכירורגיה האורתוגנטית – זוהי שיטה טיפולית הנעזרת בניתוח לצורך תיקון היחס בין שתי הלסתות. כאשר לסת אחת בולטת מאוד לעומת הלסת השנייה, או כאשר לסת אחת צרה מאוד ביחס ללסת השנייה, ניתן לפתור בעיות אלה בעזרת כירורגיה. שלבי הטיפול הם: שיפור ראשוני של מיקום השיניים באמצעים אורתודונטיים רגילים; ביצוע הניתוח לתיקון היחס בין הלסתות; השלב האחרון הוא לבצע טיפול אורתודונטי להשגה של עמדת השיניים הסופית הרצויה.
    • עקירות – לעיתים עוקרים שיניים כדי להשוות את גודל קשתות השיניים. כלומר, כאשר קשת שיניים אחת בולטת במידה מסוימת לעומת השנייה, ניתן לעקור שיניים בקשת הבולטת, להקטין אותה ובכך להשוותה לקשת הפחות בולטת. בנוסף, כאשר השיניים צפופות מאוד, ומשום כך אין מקום בלסת ליישר את כולן, עוקרים שן אחת או שתיים כדי שניתן יהיה לרווח וליישר את השיניים האחרות.
    • שיוף – אפשרות נוספת היא לבצע שיוף בין השיניים. השיוף נעשה לצורך השגת מקום ליישור שיניים צפופות כאשר לא מעוניינים לעקור שיניים. השיוף נעשה על-ידי הכנסת מכשיר בין השיניים ושיוף מועט משכבת האמייל המכסה את השיניים. השיוף, כאשר הוא מבוצע בצורה מבוקרת, אינו פוגע בשן ואינו גורם לרגישות לקור, חום או לעששת.

    האם כדאי לעבור טיפול אורתודונטי בגיל מבוגר?

    הטיפול האורתודונטי אינו מזיק. להיפך, כאשר השיניים עקומות, קשה יותר לנקות אותן ולשמור עליהן בצורה טובה. כמו כן, כשהשיניים עקומות יש הצטברות גדולה יותר של אבנית, שגורמת דלקות חניכיים ורגישות גדולה בפה. הטיפול האורתודונטי מיישר את השיניים ובכך מאפשר לשמור על בריאותן וחוזקן לטווח ארוך יותר.

    יש לזכור כי הלעיסה היא השלב הראשון בעיכול. כאשר השיניים העליונות והתחתונות אינן נפגשות בצורה נכונה, איכות הלעיסה נפגעת. לכן, הטיפול האורתודונטי, המשפר את יעילות ואיכות הלעיסה, מועיל בסופו של דבר לתהליך העיכול כולו.

    שיקום אורתודונטי

    במקרים רבים יש צורך להיעזר באורתודונטיה לצורך שיקום. כדי לבצע שיקום נכון ובריא, על השיניים להיות בעמדה טובה בקשת ובהטייה נכונה ובריאה ביחס לחניכיים ולעצם. הרופא המשקם יחליט אם יש צורך בהזזת השיניים, ואז הטיפול ייעשה תוך שיתוף פעולה בין האורתודונט לרופא המשקם. האורתודונט ימקם כל שן במקומה האידיאלי, וכך השיקום יהיה מוצלח יותר ויציב יותר לטווח הארוך.

    במקרים של בעיות חניכיים מקומיות ליד שיניים מסוימות, או במקרה שבו חלק ניכר מהכותרת של השן נשבר, אפשר לבצע טיפול אורתודונטי כדי ליישר או להבקיע את השן ולמשוך אותה מעט מחוץ לעצם ולחניכיים. בכך אפשר לפתור את בעיית החניכיים המקומית ליד אותה השן או לאפשר חביקה נאותה של כתר בשן שכותרתה שבורה.

    השיטות הקיימות היום באורתודונטיה

    סמכים חיצוניים

    את כל הטיפולים האורתודונטים אפשר לבצע בעזרת סמכים (ברקטים) המודבקים על השיניים בצדן החיצוני. קיימים סמכים ממתכת (בצבע אלומיניום) סמכים מחרסינה. על הסמכים מחברים קשת ממתכת. הקשתות מחוברות לסמכים בעזרת גומיות קטנות או חוטי מתכת.

    אינוויזליין (Invisalign)

    אמצעי יישור שיניים בשיטה זו הוא פלטות דקות ושקופות. כל סדרה של פלטות מיישרת את השיניים בשלב אחד, כאשר יש צורך להחליף פלטה אחת לשבועיים. הפלטות דקות מאוד ונוחות יחסית, הן אינן נראות כלפי חוץ וכמעט שאינן מורגשות בפה. הן גם אינן פוגעות בדיבור ובשאר תפקודי הפה. את הפלטות יש להרכיב בפה במשך 22-23 שעות ביממה. כאשר הפלטות בפה, אסור לאכול ולשתות משקאות ומאכלים המכילים צבעי מאכל. היתרון בשיטה זו הוא בכך שהמכשור האורתודונטי אינו נראה לעין וקל לשמור על ניקיון הפה. החיסרון הוא הצורך במשמעת עצמית ועלותו הגבוהה של הטיפול ביחס לשיטה המקובלת. כמו כן, שיטה זו אינה מתאימה לפתרון כל בעיה אורתודונטית.

    סמכים פנימיים

    בשיטת טיפול זו נעשה שימוש בסמכים אשר מודבקים על צדן הפנימי של השיניים. צורת ההדבקה על השיניים מיוחדת וגם הסמכים ייחודיים למטרה זו. בשיטה זו אפשר לבצע את כל הפעולות בדומה לסמכים חיצוניים, והיתרון הוא בכך שהמכשור האורתודונטי אינו גלוי לעין. אבל מבכל שיטה אחרת, מכיוון שקשה לראות את הסמכים. בשיטה זו גם קשה יותר להתרגל לסמכים והדיבור עלול להיות משובש מעט לתקופה קצרה. נוסף על כך, כדאי לדעת שהטיפול הזה יקר יותר מהטיפול בשיטת הסמכים החיצוניים.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן