רפואת שיניים כללית משמרת | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  רפואת שיניים כללית משמרת

    רפואת שיניים כללית משמרת

    קשה למצוא היום אנשים במאה ה-21 שאין להם אף סתימה אחת בפיהם. הסיבה לכך היא שמעל 99% מהאוכלוסייה בעולם סובלים ממחלת העששת ברמת תחלואה כזו או אחרת. חלק נכבד מעבודתו של רופא השיניים הכללי הוא רפואת השיניים המשמרת, הטיפול במחלת העששת, שכן מחלת עששת המטופלת בזמן מאפשרת את שימור השן.

    איך מטפלים בעששת?

    העששת הינה אזור רך בשן ובעל צבע חום. למעשה, זהו ריקבון של חומר השן, שאם לא יסולק בהקדם, ימשיך ויעמיק. סילוק העששת מתבצע על-ידי מכשירים רוטטוריים (מקדחת רופא השיניים). במרפאתו של רופא השיניים קיימים שני סוגי מקדחות. המקדחה המהירה, שתפקידה לסלק את עיקר העששת, והמקדחה המהירה פחות, שמשתמשים בה כאשר קיימת קירבה לעצב השן, מכיוון שהיא מאפשרת עבודה זהירה יותר מבלי לפרוץ בטעות אל מוך השן, דבר אשר יוביל לטיפול שורש.
    אחרי סילוק העששת יש לסתום את החלל שנוצר בשן באמצעות סתימה. במקרים שבהם אובדן חומר השן גדול מדי, יש צורך בכתר (ראו פרק "שיקום הפה").

    סתימות – שחזורים

    סתימה היא מילוי החלל או החור שנוצר בשן עקב מחלת העששת. רופא השיניים מבצע את הסתימה לאחר שהוא מסלק את העששת מהשן. כיום ישנם שני סוגים עיקריים של סתימות: סתימות מתכתיות וסתימות לבנות. ההחלטה באיזו סתימה להשתמש תיעשה על-ידי הרופא בהתייעצות עם המתרפא. בעבר סתימות לבנות נחשבו לחזקות פחות מהסתימות המתכתיות, אך בשנים האחרונות, עם ההתפתחות הגדולה שחלה בתחום חוזק החומרים, הסתימות הלבנות לא נופלות בחוזקן מסתימות המתכת. בנוסף לכך הסתימות הלבנות הן, כמובן, הרבה יותר אסתטיות, שכן ניתן להתאים את הגוון שלהן לגון השיניים הייחודי של כל מתרפא.

    מהי סתימה לבנה?

    זוהי סתימה העשויה מחומרים מרוכבים בגוונים בהירים. בקרב רופאי שיניים רבים זוהי הסתימה המקובלת ביותר בטיפול בשיניים קדמיות. כיום רופאי שיניים רבים משתמשים בה גם בשיניים האחוריות, כיוון שהיא אסתטית, חזקה, עמידה ועוברת קישור כימי (הדבקה) לחומר השן. סתימות אלה עוברות הקשיה בפיו של המתרפא באמצעות מנורת אור אולטרה-סגול, שכמובן אינו מזיק. כדי להפיק את המירב מהסתימה הלבנה, יש צורך במיומנות גבוהה של רופא השיניים בתחום זה. יש לדעת כי הסתימה הלבנה יקרה יותר מסתימת האמלגם.

    מהי סתימת אמלגם?

    זוהי סתימה מתכתית העשויה מחומר הקרוי אמלגם, אשר מורכב מסגסוגת של כסף, כספית ומספר מתכות נוספות במינונים קטנים. סתימת האמלגם היא הסתימה הוותיקה וגם הזולה ביותר, שמתאימה רק לשיניים אחוריות, מכיוון שצבעה כהה. האמלגם הוא חומר חזק מאוד, חזק אפילו יותר מחומר השן הטבעי. אחת הסיבות למחירה הנמוך יחסית של הסתימה הזאת הוא הזמן הקצר שלו נדרש רופא השיניים כדי להתקין אותה.

    לסתימות האמלגם ישנם גם חסרונות. הסתימות מופיעות בגוונים של שחור ואפור, ומשום כך משתקפות דרך זגוגית השן. שן שיש בה סתימת אמלגם, נראית כהה יותר מהשיניים הסמוכות לה שאין בהן סתימה כזאת. משום כך לא ניתן להשתמש בסתימת אמלגם בשיניים הקדמיות. כמו כן סתימות אלה מתבלות אחרי שנים של תפקוד והן עלולות להיסדק.

    פעמים רבות סדקים אלה אינם נראים לעין הבלתי מקצועית, ולכן חשוב מאוד להגיע לבדיקה התקופתית אצל רופא השיניים, שכן סדקים שאינם מטופלים עלולים לגרום לכך שדרכם יחדרו חיידקים לתוך השן.

    חסרון נוסף הוא אופן האחיזה של הסתימה בתוך חלל השן, שכן בניגוד לסתימה הלבנה שנדבקת לחומר השן, סתימת האמלגם רק תפוסה בשן באופן מכאני.

    יש כאלה הסבורים כי השימוש בסתימות אמלגם אינו בטיחותי מכיוון שהן מכילות כספית הנחשבת למתכת רעילה כשהיא מגיעה לזרם הדם. יש לציין שהכספית בסתימות האמלגם הינה במינונים זניחים, ואפילו רשות ה-FDA האמריקנית המחמירה מאשרת שימוש בסתימות אלה.

    מהן סתימות חרסינה?

    סתימות אשר עשויות מחרסינה. ראו הרחבה בפרק "רפואת שיניים קוסמטית".

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן