מכתשית יבשה | פרופ' איתן מיזריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  מכתשית יבשה

    מכתשית יבשה

    מהי מכתשית יבשה, כיצד היא מתרחשת, ואיך ניתן לטפל בה או למנוע אותה?

    מהי מכתשית?

    המכתשית היא השקע שנוצר בלסת לאחר עקירה של שן. בזמן עקירת השן נוצר במכתשית דימום שהופך לקריש דם. קריש הדם במכתשית מתפרק ויוצר את תשתית הרקמה של העצם והחניכיים. תשתית זו אמורה למלא את השקע החשוף שיצרה עקירת השן.

    מהי מכתשית יבשה?

    לפעמים, אם בשל צחצוח שיניים או בגלל שטיפה של הפה סמוך לעקירה, לא נוצר קריש דם בתוך המכתשית. תופעה זו גורמת לכך שעצם החניכיים בשקע העקירה נותר חשוף. הדבר גורם לעיכוב משמעותי בסתימת המכתשית ולכאבים עזים שנובעים מהעצבוב הצפוף שנותר גלוי במקום העקירה. בעיה רפואית זו נקראת מכתשית יבשה.

    עד כמה נפוצה הבעיה?

    מכתשית יבשה מתרחשת רק ב-1% עד 3% מכל עקירות השיניים, אבל היא הופכת לנפוצה הרבה יותר כשמדובר בעקירת שיני הבינה. כאשר מדובר בשיני בינה תחתונות כלואות, מכתשית יבשה מתרחשת באחוז גדול יותר בהשוואה לעקירות רגילות.

    איך נראית מכתשית יבשה ומהם התסמינים?

    המטופל יכול להבחין בסימנים הראשונים של מכתשית יבשה כ-4 ימים לאחר עקירת השן, כאשר הוא חש בכאב מתון עד חמור. הכאב יכול להימשך בין 10 ל-40 ימים.

    העצם החשופה במכתשית היבשה היא רגישה מאד וגורמת לכאב העז שיכול להקרין לכל סביבת המכתשית ולעיתים אף לכיוון האוזן. לעיתים קרובות מי שסובל מתופעה של מכתשית יבשה מתלונן גם על תחושה של טעם רע וריח רע בפה.

    טיפול במכתשית יבשה

    האם מכתשית יבשה עוברת לבד או מחייבת טיפול? הטיפול במכתשית יבשה נועד להפחית את כאב השיניים ולתת למטופל תחושה של נוחות רבה יותר, אבל בדרך כלל טיפול זה לא יאיץ את תהליך הריפוי.

    חשוב מאד לאבחן את המכתשית היבשה בצורה נכונה, ולא לבלבל בין בעיה זו לבעיה אחרת, לא פחות כואבת, כמו טיפול שורש. מכתשית יבשה מאובחנת באמצעות הדמיה או גישוש בעצם החשופה בתוך המכתשית, והקשבה לסימפטומים שהמטופל מתלונן עליהם כמו: כאב, ריח רע או טעם רע בפה.

    האם תרופות הבית יעילות לטיפול במכתשית יבשה?

    כדי להקל על הכאב ועל הנפיחות הקלה, אפשר לקחת תרופה נוגדת דלקת שאינה סטרואידית. אבל, אפשר לטפל במכתשית יבשה גם על ידי שטיפתה עם מי מלח חמים וסתימת השקע באמצעות גזה ספוגה בנוזל חיטוי. אפשר גם לשים על גזה או על צמר גפן שמן ציפורן שבכוחו לסייע בטיפול במכתשית יבשה בגלל התכונות המרגיעות של שמן זה. זאת, עד שהכאב נעלם. ברגע שהכאב נעלם יש לאפשר למכתשית לרפא את עצמה.

    האם ניתן למנוע תופעה של מכתשית יבשה?

    יש כמה דברים אותם ניתן לעשות על מנת להפחית את ההסתברות לסבול ממכתשית יבשה לאחר עקירת שן. הדבר החשוב ביותר שהמטופל יכול לעשות הוא לעקוב אחר ההוראות שלאחר הניתוח שקיבל מרופא השיניים. הוראות אלה כוללות הימנעות משימוש במוצרי טבק, ממציצה בכוח מקשית ומשטיפת הפה או מיריקה שעלולות להסיט את קריש הדם.

    למידע נוסף על מכתשית יבשה וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן