אבצס בחניכיים (מוגלה בחניכיים) | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  מהו אבצס בחניכיים (מוגלה בחניכיים)?

    מהו אבצס בחניכיים (מוגלה בחניכיים)?

    אבצס בחניכיים, או מורסה בחניכיים דנטלית, הוא הצטברות של מוגלה בחניכיים ברקמה שמקיפה את השן או בשורש, שנגרמת עקב זיהום חיידקי. מה הם הגורמים לאבצס בחניכיים ומה עליכם לעשות אם אתם חושדים שיש לכם אבצס בפה? הנה כל התשובות החשובות.

    ראשית הרשו לי לפתוח באמירה חד משמעית: אבצס בחניכיים הוא מצב שדורש טיפול מיידי שכן הוא עלול להתפתח ולגרום לזיהום נרחב וקשה יותר, להתפשט למערכות אחרות בגוף ואף לגרום למצב של סכנת חיים. לכן, גם אם רק נדמה לכם שיש אפילו שביב של סיכוי שהתפתחה בפיכם מוגלה בפה בחניכיים, עדיף שתגיעו לבדיקה אצל רופא השיניים ותטעו, מאשר שתדחו את הפגישה עד שהמצב יתדרדר ויחמיר.

    הגורמים להתפתחותו של אבצס בחניכיים (מוגלה בחניכיים)

    ישנם כמה גורמים להתפתחותו של אבצס בחניכיים וביניהם בקיעה לא טובה של שן בינה, ביצוע לא איכותי של כתר, הנחה לא טובה של ברזלים או תזוזה של שיניים. במילים אחרות, אבצס בשן עלול להיגרם מחיכוכים ומתזוזות באזור החניכיים המקיפות את השן.

    על אף הנאמר, חשוב לציין שדווקא הזנחה היא הגורם המרכזי להתפתחותו של אבצס בפה. למה הכוונה? ובכן, באופן כללי הכוונה היא לניקיון יומיומי לקוי או חסר צחצוח לא טוב, אי שימוש בקיסמים או בחוט דנטלי לשמירה על היגיינת הפה, הימנעות משימוש במי פה והזנחה של ביקורים קבועים אצל שיננית. כל אלה מסתכמים בהצטברות של שיירי מזון בפה ובעקבותיהם, הצטברות של חיידקים שעם הזמן יוצרים זיהום חיידקי חמור.

    למידע נוסף על אבצס בחניכיים (מוגלה בחניכיים) וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    הסימפטומים של אבצס בחניכיים

    הכאב שמלווה אבצס בפה הוא חזק והולם, יש רגישות לחום ולקור בשן הנגועה והיא כואבת מאוד, לעיתים האבצס מתפקע ומפזר בפה נוזל מר שממנו נודף ריח רע (זה אולי יקל על הכאב אבל לא פותר את הבעיה רק טיפול מתאים יביא לסיומו של הזיהום) ובמצבים מתקדמים תיתכן נפיחות באזור הפנים והצוואר וכן חום גבוה.

    חשוב להבין שכשציסטה איננה מטופלת בזמן היא עלולה להתפשט ולהגיע לבסיס שורש השן, וזיהום חיידקי בבסיס שורש השן עלול להסתיים באובדן השן. אך לפני שרופאי השיניים מחליטים על עקירתה של שן, אם עדיין לא מאוחר מדי והמצב איננו חמור, ישנם כמה טיפולים אפשריים שאינם כרוכים באובדן השן.

    הטיפול באבצס בחניכיים

    הטיפול עצמו תלוי במצב הציסטה ובמצבם של שורש השן והשן עצמה. כל עוד זיהיתם את הבעיה מוקדם והגעתם מייד לטיפול, כל שיידרש מרופא השיניים הוא לייבש את האבצס כשיש להניח שהוא גם ימליץ לכם לקחת משככי כאבים למשך תקופת ההחלמה. במצבים קשים יותר יהיה צורך בטיפול אנטיביוטי ואף בטיפולים אגרסיביים יותר כמו טיפול שורש או עקירה.

    לצד כל אלה, ידריך אתכם רופא השיניים כיצד לשמור על היגיינת פה טובה כדי שהמצב לא יישנה.

    אנו חוזרים ואומרים – ציסטה בחניכיים שלא תטופל ולא תיעצר תמשיך לגדול, לצמוח ולהתפשט עד שתפגע גם בשורשיהן של שיניים סמוכות. במצבי קיצון, ציסטות עלולות להתפשט גם לחלקים אחרים בגוף, בעיקר לראש ולצוואר, ואז הזיהום כבר הופך לסכנת חיים ממשית.

    לכן, גם אם הכאב הוא קל בלבד ובמיוחד אם אתם אומרים לעצמכם שזה ודאי שום דבר, או אם התרוץ הוא שאין לכם זמן, חשק או רצון להגיע למרפאת השיניים, אני מבקש מכם לפעול בדיוק הפוך. אל תזניחו חשד לאבצס בחניכיים ותוכלו להציל גם שיניים שכנות וגם, במקרים קיצוניים, את גופכם ואף את חייכם.

    למידע נוסף על אבצס בחניכיים (מוגלה בשן) ואפשרויות הטיפול וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן