השתלות שיניים: האם מתאים לכל אחד? | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  למי מיועדת השתלת שיניים?

    למי מיועדת השתלת שיניים?

    תחום ההשתלות הדנטליות חולל את המהפכה והשינוי הגדול והחיובי ביותר במה שקרוי, "רפואת שיניים מודרנית." כיום, בעזרת ההשתלות, ניתן לספק מענה מעולה לחסר שיניים חלקי ואף מלא.

    תחום ההשתלות ברפואת שיניים התחיל להתפתח לפני שלושה עשורים, זאת בעיקר בעקבות מחקריו ועבודותיו הקליניות של רופא אורתופד שוודי בשם ברנמרק. העיקרון היה לאמץ את שיטותיו של הדוקטור בדבר חיבור וקיבוע עצמות שנשברו בגפיים ולהסב אותם לברגים ממתכת על מנת ליצור "שורשים מתכתיים" בעצמות הלסת.

    לשמחתי, בתור רופא שיניים ומומחה לשיקום הפה, יצא לי לקחת חלק פעיל בהתפתחויות מרגשות אלה מהצד ההוראתי, הקליני והמחקרי.

    מדובר, כאמור, במהפכה, אשר לצד פיתוח חומרים איכותיים וחדשים אשר שיפרו את אורך החיים  ואיכות השחזורים ברפואת שיניים כגון כתרי חרסינה מלאה וסתימות לבנות, מצעידות את רפואת השיניים המודרנית קדימה, מי יודע לאן.

    שתלים דנטליים – מהם השימושים השונים?

    שתלים דנטליים יכולים לבוא כתחליף הולם לאבדן שיניים שנגרם עקב מחלת העששת, מחלת חניכיים, חבלה ועוד סיבות. השתל הדנטלי הנו בורג עשוי טיטניום אשר מוחדר לעצם הלסת באופן כירורגי. מטרת השתל הוא לדמות שורש של שן חסרה, כמו גם לשמש תומך לכתר קבוע או, במקרה של מספר שתלים, תומכים לתותבות נשלפות.

    ניתן להחדיר שתל בודד להשלמת חוסר של שן בודדת ואפשר גם להחדיר שישה עד עשרה שתלים בלסת על מנת לאפשר שיחזור קבוע המשלים את השיניים החסרות בלסת שלמה.

    זאת ועוד, שניים עד ארבעה שתלים משפרים לבלי הכר את האחיזה והיציבות של תותבת שלמה אצל מטופלים חסרי שיניים לחלוטין.

    בחירת הרופא המתאים לביצוע השתלות

    למרות שטיפול בשתלים דורש ידע נרחב ומסלול הכשרה מתאים, אין עדיין התמחות ספציפית בשתלים דנטליים. משמעות עובדה זו היא שלמעשה, כל רופא שיניים רשאי לעסוק בתחום זה. אולם,

    תחום ההשתלות מהווה פרק שלם ונכבד במסגרת שלוש מתוך מגוון ההתמחויות הקיימות כיום ברפואת השיניים המודרנית:

    • ניתוחי חניכיים
    • כירורגיית הפה והלסתות
    • שיקום הפה

    מומחה לשיקום הפה הוא זה המרכז את הטיפול, הוא זה המפנה למומחים אחרים במידה וצריך, והוא זה המתכנן את מיקום השתלים בעצם הלסת, זאת בהתאם למיקום הרצוי של הכתרים העתידיים. יוצא אם כן, כי מומחה לשיקום הפה מלווה את הטיפול והמטופל בכל עת.

    לכן, לפני שאתם מתחילים טיפול הכולל שתלים דנטליים אל תהססו לשאול את רופא השיניים מהי הכשרתו ונסיונו בתחום ההשתלות.

    יש לכם את הזכות לחוות דעת נוספת. זכרו, כאשר נדרש שיקום מורכב הנתמך על ידי שתלים, יש צורך במומחה בעל נסיון ויכולת אסתטית גבוהה. אל תתפשרו על פחות ממומחה לשיקום הפה.

    קליטת השתלים בפה

    רבים תוהים האם השתלים נקלטים היטב בפה. התשובה לכך נחרצת – כן! הסטטיסטיקה מדבר על סיכויי הצלחה של 95% ונשארים כאלה גם בטווח של עשר שנים ומעלה.

    יחד עם זאת, ישנם מספר גורמים שיכולים להוריד את סיכויי הקליטה:

    • עישון כבד – קופסה ביום ומעלה
    • מחלת חניכיים פעילה
    • מחלת האוסטיאופורוזיס אשר גורמת להפחתה בצפיפות העצם
    • סוכרת לא מאוזנת

    גורמים אלה עלולים להזיק לתהליך הריפוי הטבעי של הגוף ובכך למנוע את קליטת השתל בעצם הלסת.

    לכן, עוד לפני תחילת הטיפול באמצעות שתלים, רופא השיניים או המומחה לשיקום הפה בודק את מצב החניכיים ובמקרה של דלקת מטפל בה באופן מיידי, מבקש וממליץ על הפחתה משמעותית בכמויות הסיגריות אותן המטופל מעשן, ועובד בצמוד עם רופא המשפחה על מנת לוודא כי הסוכרת מאוזנת, במידה ויש. בדיקות נוספות כמו בדיקת דם נדרשות לעתים על מנת לודא כי הגוף יכול לקלוט את השתלים היטב.

    תופעה נוספת המפחיתה את סיכויי ההצלחה של ההשתלה היא שחיקת שיניים בלתי רצונית וזאת משום הפעלת כוחות עודפים חזקים פי כמה מכוחות הלעיסה הרגילים, ובכך מסכנים את יציבות השתלים. גם בתופעה זו ניתן לטפל ואכן, לפני שניגשים לשיקום הכולל שתלים, פותרים את הבעיה על ידי הכנת סד לילה מתאים.

    האם שתלים מתאימים לכל אחד?

    שתלים דנטליים מתאימים לכל אחד החל מגיל 18 ועד גיל מופלג של 120, זאת בתנאי שכל הפרמטרים להתאמת המתרפא לקבל טיפול בעזרת שתלים אכן מתקיימים.
    ההחלטה על ההתאמה צריכה להתבסס על מצב בריאותו הכללי של המטופל, כמו גם על ממצאים רנטגניים מפורטים המאפשרים לקבוע האם למטופל יש נפח עצם המספיק לקליטת שתל והאם איכות העצם גבוהה מספיק. בנוסף, נבדקות הרקמות הרכות בפה ובעיקר בחניכיים, כמו גם מבנה הלסתות והמרחק ביניהן בסגירה (כשהשיניים העליונות והתחתונות באות במגע אלה עם אלה) וכמובן, מידת שיתוף הפעולה של המתרפא והמוכנות הנפשית שלו לעבור את התהליך המורכב של ההשתלות.

    גם במקרה שאין מספיק נפח עצם יש פתרון. לאחר עקירות שיניים הלסת עוברת תהליך מואץ של ספיגת עצם. לצורך ביצוע השתלה מוצלחת יש צורך ברכס עצם שארי בעל מימדים מספקים. במידה ואין מספיק עצם, יש צורך לעבור הליך של השתלת עצם הנלקחת מפיו של המטופל או על ידי תחליפי עצם שונים.

    האם טיפול הכולל השתלות כואב?

    אנשים רבים נמנעים מטיפול הכולל השתלות דנטליות מפני החשש לכאב. זה המקום להפריך את השמעות הזדוניות על כאבים במהלך או לאחר טיפול בהשתלות. האמת היא כי מטופלים רבים מדווחים על רגישות באיזור ההשתלה ותו לא. במהלך הטיפול איזור ההשתלה מאולחש היטב והמטופל לא חש דבר. לרוב, האילחוש הדרוש הוא זריקה אחת, בדיוק כמו טיפול שורש או סתימה.
    במילים אחרות, אין שום סיבה בעולם לא לעשות השתלה מפני החשש לכאבים. ובכל מקרה, האלטרנטיבות פחות טובות, פחות אסתטיות ולא פחות כואבות.

    השתלות דנטליות – מבט אל העתיד

    בשנים האחרונות, אני משתמש במרפאת המומחים שלי בשיטה המאפשרת לי תכנון מוקדם של מיקום השתלים בעצם הלסת באופן המדוייק ביותר שיש כיום. למעשה, זוהי תוכנת מחשב משוכללת אשר מעבדת צילום C.T של איזור ההשתלה ומאפשרת דיוק מירבי בתכנון המיקום בעצם הלסת לרופא המשקם או לצוות ההשתלה. השיקולים הם שיקולים אנטומיים המבוססים על נתוני אמת בעזרת הצילום והתוכנה.

    בסיום התכנון, מועברים הנתונים המדויקים למחרטה ממוחשבת אף היא אשר מכינה סד פלסטי עם חורים במיקום המדויק שבו תוכננו הקדחים של השתלים בעצם הלסת.

    תהלך חדשני זה מאפשר לי לקצר את משך הטיפול באופן משמעותי ולעתים אין צורך באיזמל המנתחים ובהרמת חניכיים מהעצם. כמו כן, תקופת ההחלמה מתקצרת ואין צורך בתפרים.
    נשמע לכם כמו מדע בדיוני? צרו קשר ובואו לראות בעצמכם…

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן