סתימה שן - על סוגי הסתימות ומידע רלוונטי | ד"ר איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  יתרונות וחסרונות של חומרי המילוי לסתימות בשיניים

    יתרונות וחסרונות של חומרי המילוי לסתימות בשיניים

    דלקת חניכיים עלולה לפגוע בשיניים ולגרום בסופו של דבר לאובדן השיניים בפה. דלקת זו מתחילה מנזק של חיידקי הפה שגורמים למחלת העששת ומתקדמים עד לשלב של דלקת בחניכיים. כדי לעצור תהליך זה כבר בשלבים הראשונים, חשוב לטפל בעששת באמצעות סתימה בשן.

    סתימת השן כרוכה בניקיון השן מהריקבון שהתפשט בה, ובמילוי החור בחומר אחר במקום החומר שהוצא. המטרה היא להחזיר את האנטומיה של השן לקדמותה ולשפר את תפקוד השן ואת מצבה האסתטי. הסתימה מאפשרת לעיסה נוחה של האוכל, עמידה של השן בלחץ של המנשך, ומניעת הישנות של מחלת העששת וריקבון השן בעתיד.

    בנוסף לחומרי המילוי המסורתיים אלגם וקומפוזיט שתוארו במאמר נפרד, קיימים חומרי מילוי נוספים שמשמשים לסתימת חורים בשן: חרסינה, זהב וזכוכית.
    סתימת חרסינה
    סתימה זו משמשת לשיבוצים ולמילויים, לכתרים, לציפוי חזית השן, שתלים וסוגרים אורתודנטיים. היא מחזיקה מעמד יותר מ-7 שנים והיא יקרה יותר מהקומפוזיט.

    יתרונות: החרסינה היא בצבע השן ועמידה בפני שחיקה וכתמים.

    חסרונות: היא שבירה יותר משאר החומרים. צריך ליצור מספיק מקום לשיבוץ החרסינה כדי למנוע שבירה, מה שאומר שצריך להרחיב את הקידוח בשן. נדרשים שני ביקורים אצל רופא השיניים.
    סתימת זהב יצוק
    הסתימה עשויה מסגסוגת זהב (ערוב של זהב עם מתכות אחרות) ומשמשת למילוי ולכתרים. סתימה מזהב היא חזקה מאוד ומתאימה במיוחד לחור גדול בשן. הסתימה מחזיקה מעמד 15 שנים ויותר.

    יתרונות: הזהב לא נאכל. יש אנשים שמעדיפים את צבע הזהב על פני צבע הכסף של האלגם. הסתימה עמידה בפני עוצמת הלעיסה ומחזיקה מעמד יותר משאר החומרים.

    חסרונות: נדרשים לפחות שני ביקורים אצל רופא השיניים כדי להשלים את הטיפול. העלות גבוהה משאר הסתימות, והסתימה לא בצבע השן. אם משתמשים בסתימת זהב בסמוך לסתימת אמלגם, יחסי הגומלין בין שתי המתכות והרוק בפה עלולים לגרום לזרם חשמלי.
    סתימת יונומר זכוכית (Glass Ionomer)הסתימה עשויה אקריליק ומרכיב של זכוכית שנקרא fluoroaluminosilicate. המילוי חזק מהחומרים המסורתיים וגם כאן נעשה שימוש באור כחול בוהק לחיזוק החומר. החומר משמש לסתימות שיבוץ, לסתימות בשיניים הקדמיות, בצוואר השן ובשורש. חומר זה משמש בעיקר במצבים של ריקבון בחלק השן שמתחת לחניכיים, ולמילוי של שיני חלב. הסתימה מחזיקה מעמד כחמש שנים ויותר. העלויות של חומר זה דומות לעלויות של סתימת הקומפוזיט.

    יתרונות: החומר תואם את צבע השיניים, אבל לא תמיד במידה שבה הקומפוזיט יכול להתאים. החומר מכיל פלואוריד שמגן על השיניים מפני עששת. סתימה זו מתאימה מאוד לאנשים בעלי נטייה לריקבון בקו החניכיים שלהם. חומר זה יעיל גם לשיקום של שיניים שניזוקו בעקבות צחצוח יותר מדי נמרץ.

    חסרונות: החומר חלש לעומת הקומפוזיט ועלול להישבר. את המילוי צריך ליישם בשכבות דקות, וצריך להמתין עד שכל שכבה תתקשה. זירוז ההתקשות נעשה באמצעות אור כחול בוהק, והוא מאריך את משך הטיפול.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן