תסמונת שיניים סדוקות - סדקים בשיניים - טיפול | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  חשיבות האבחון של שיניים סדוקות

    חשיבות האבחון של שיניים סדוקות

    המונח "תסמונת שיניים סדוקות" (Cracked Tooth Syndrome – CTS), מתייחס לאבחנה שייתכן וקיים שבר חלקי בשן שבדרך כלל מופיע עם תסמינים עקביים של כאב בעקבות נשיכה או בשל טמפרטורת האוכל או המשקה, במיוחד קור.

    מחקר שפורסם ב-National Institute of Dental and Craniofacial Research – NIH, ומתייחס לתופעה של סדקים בשיניים, הציב לעצמו שתי מטרות:

    • לזהות את גורמי הסיכון כדי לנבא תוצאות מזיקות של שיניים סדוקות סימפטומטיות ולא-סימפטומטיות.
    • להעריך תוצאות של טיפולים נפוצים בשיניים סדוקות סימפטומטיות ולא-סימפטומטיות.

    אוכלוסיית המחקר כללה 36 רופאי שיניים שהתבקשו להעריך את קיומם של סדקים בשיניים האחוריות בקרב מטופלים אקראיים. הערכת הסדקים בשיניים נעשתה באמצעות בדיקה ויזואלית עם זכוכית מגדלת, מישוש ושיקוף. כדי להיכלל ברשימת השיניים הסדוקות, הסדק היה חייב לחסום את אור השיקוף.

    הרופאים התבקשו להעריך ולהתייחס למספר קריטריונים: מגוון מטופלים, שיניים ורמות שבירה של השיניים, והמלצות לטיפול. המטרה הייתה שכול רופא ירשום 12 שיניים סדוקות לא-סימפטומטיות ו-8 שיניים סדוקות סימפטומטיות ויעקוב אחרי המטופלים הללו במשך שנה לפחות. כדי לסייע לרופא בעריכת הרישום, הוא יכול היה לרשום כול מטופל עם סדק סימפטומטי, שעונה על הקריטריונים גם באופן כללי ולא במדויק.

    תוצאות המחקר

    36 רופאים העריכו 634 מטופלים עם סדקים בשיניים, סימפטומטיים ולא סימפטומטיים. בקרב 400 מהנבדקים שנבחרו באקראי, ל-70% הייתה לפחות שן אחורית סדוקה אחת, מה שמדגיש עד כמה מצב זה נפוץ. למעשה, אחד הרופאים שהשתתף במחקר ציין "זהו מחקר חשוב מאוד. עצם ההשתתפות שלי בו שינתה את הדרך שבה אני חושב ומטפל". בנוסף, ב-93% משיניים אלה הסדקים היו לא-סימפטומטיים, מה שאומר שלרופא השיניים יש בעיה מבחינת האבחון והטיפול. אין ספק שכדאי להשתמש בזהירות בגישה שגורסת "לשים לב ולחכות", שכן 27% מהשיניים הסדוקות הראו, במשך שנה אחת בלבד, שינוי מתקדם במרכיב אחד לפחות של הסדק (לדוגמה, אורך, עומק, כתם, כיוון, מספר סדקים על פני השטח, מספרם הכולל של הסדקים והיווצרות של כיס חניכיים).

    מסקנות המחקר

    ניתוח הנתונים הראשוני מלמד כי בחינה מדוקדקת יותר של מאפייני השיניים הסדוקות יגלה שיניים עם סדקים מרובים על פני משטחים מרובים. לכן, נוכחות של שיקום בשן של אדם צעיר יותר (60-18 לעומת 60 ומעלה), יכולה לעזור לרופא השיניים לחזות אם יש סיכוי גבוה יותר שהסדק בשן יהפוך לסימפטומטי. למרבה המזל, רוב השיניים הסדוקות אכן הומלצו לטיפול שיקומי (ב-95%-92% מהזמן), וכתוצאה מכך פוחת הצורך בטיפול פולשני יותר (טיפול שורש, עקירה).

    מחקר נוסף יסייע לקבוע לא רק את הסבירות שהסדק בשיניים יחמיר ומתי צריך להשלים את ההתערבות, אלא גם אילו טיפולים יהיו יעילים יותר לפתרון הבעיה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן