תהליך ההשתלה ומחירים - פרופ' מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  השתלת שיניים – כל מה שצריך לדעת

    השתלת שיניים – כל מה שצריך לדעת

    השתלת שיניים

    בעבר הרחוק, לפני שרפואת השיניים התפתחה למה שהיא היום, אובדן שיניים היה בעיקר תוצר טבעי ואוטומטי של תהליך ההזדקנות ושל היגיינת פה שכלל לא הייתה קיימת. אבל היום, למרבה השמחה, יש מודעות גבוהה לתחזוקה נכונה של השיניים ולכן אובדן שיניים הוא כבר לא כורח המציאות.

    באילו מקרים תידרש השתלת שיניים?

    1. עששת

    תופעה נפוצה שממנה סובלים חלקים ניכרים באוכלוסייה. העששת נוצרת עקב הצטברות של פלאק – רובד חיידקי – על גבי השיניים. עם הזמן, הופך הפלאק לאבנית והיא שגורמת לעששת, שפוגעת בציפוי האמייל של השן ואם היא מתפתחת גם פוגעת במוך השן, שהוא הרקמה הפנימית. כשהמצב מחמיר עד כדי כך שאין כל דרך להציל את השן, האפשרות היחידה היא עקירה.

    1. טראומה

    מכה חזקה באזור הפה עלולה לפגוע בחניכיים ובשיניים ולגרום לשבירתן או לנפילתן.

    1. מחלת חניכיים

    מחלות חניכיים נגרמות על ידי חיידקים, שיוצרים דלקת בחניכיים ועם הזמן פוגעים באחיזה של השן בחניכיים. מחלת חניכיים שאיננה מטופלת בזמן או היגיינת פה לקויה, עלולות לגרום להתנדנדות של השיניים ובסופו של דבר לאובדן שלהן.

    מן הראוי לציין שאנשים שחולים במחלות כרוניות שונות, כמו סוכרת, נוטים יותר לחלות במחלת חניכיים.

    1. עישון

    לאורך זמן, עישון סיגריות פוגע באספקת הדם לחניכיים ובכך פוגע ביכולתן של השיניים לאחוז בחניכיים. בנוסף, העישון גם גורם למחלות חניכיים, כי הוא פוגע ביכולתו של הגוף להילחם בזיהומים.

    הפתרון האפקטיבי ביותר לאובדן שיניים הוא השתלת שיניים.

    סוגי השתלות שיניים

    השתלת שיניים ביום אחד

    חשוב להבהיר: אף על פי שאפשר לבצע כמה השתלות ביום אחד, אין שום אפשרות להשלים תהליך השתלת שיניים תוך יום אחד בלבד. כדי להסביר מדוע, הנה תיאור מפורט יותר של שלבי הטיפול של השתלת שיניים ביום אחד:

    ההליך הרפואי של השתלת שיניים ביום אחד כולל שלב ראשון, שבו מוטמע השתל בתוך החניכיים. זהו למעשה השלב הכירורגי והפולשני ביותר של התהליך. לאחר ההשתלה, יש להניח למקום להחלים ולשתל להיקלט היטב, תהליך שאורך על פי רוב בין שלושה לשישה חודשים. אם, לאחר בדיקה מקיפה, יתברר לרופא שיניים המטפל שהמטופל מסוגל לעמוד בכמה השתלות שיניים באותו היום, הוא יבצע אותן. אבל, כפי שציינו, עדיין יהיה צורך לחכות כמה חודשים ולהניח לשתלים להיקלט בפה לפני שאפשר יהיה לעבור לשלב השני.

    בשלב השני, נחשף השתל ומותקנת עליו כיפת מתכת, כדי להקל על תהליך הריפוי של החניכיים ולמנוע מהן לסגור שוב על חלקו העליון של השתל, שטמון בעומק החניכיים.

    לאחר שאותם שתלים דנטליים מעוגנים היטב בעצם הלסת, יגיע שלב הרכבת השן החלופית, הלא היא הכתר. שלב זה עשוי להצריך כמה ביקורים ב מרפאת שיניים מפני שעל רופא השיניים למדוד את הגודל והצורה הספציפיים של השן שעל המעבדה לייצר. ברגע שהכתר מוכן, ההתקנה אורכת כמה דקות בלבד.

    השתלת שיניים בשיטת All on 6-4

    כדי לנסות לקצר את זמן ההמתנה שבין תהליך כירורגי אחד למשנהו, שיטת All on 6-4 מאפשרת להשתיל ארבעה או שישה שתלים באזורים מסוימים בפה, שאליהם מחובר גשר, או תותבת.

    שיטה זו היא חלופה לתותבות נשלפות או לתהליך של בניית עצם ומתאימה במיוחד למקרים שבהם המטופל מבקש לסיים את הטיפול בפרק זמן קצר וכן למטופלים שחוששים מתהליכים כירורגיים. זוהי שיטה שמאפשרת ניצול מקסימלי של העצם הקיימת ולכן איננה דורשת השתלת עצם או הליכים מורכבים דומים אחרים.

    היתרון המשמעותי ביותר של השיטה הוא שהיא לא דורשת הליך כירורגי מורכב ומתבצעת או ללא פתיחה של החניכיים כלל או עם חתכים מינימליים. לכן, זמן ההחלמה הוא קצר יחסית ורמת הכאב נמוכה. בסופו של הטיפול, מטופלים יכולים לעשות שימוש בשיניהם הקבועות החדשות עוד באותו היום.

    השתלת שן טוחנת

    לבני אדם בוגרים, כלומר כאלה שעברו את גיל ההתבגרות, יש שתיים עשרה שיניים טוחנות המסודרות בארבע קבוצות של שלוש שיניים הממוקמות באחורי המשנן הקבוע, שתי קבוצות בלסת העליונה ושתי קבוצות בלסת התחתונה.
    אי אפשר להפריז בחשיבותן של השיניים הטוחנות שכן הן האחראיות הבלעדיות ללעיסת האוכל שלנו ולטחינתו כך שיקל על הבליעה ולהתמוססותו כך שיגיע אל הקיבה בצורה נכונה.

    בכל יום מתמודדות השיניים הטוחנות עם אתגרי אכילה ולעיסה לא פשוטים כלל. משקל הלסת והנעילה נופל עליהן, כמו גם יציבות המלתעות כולן. חשוב להגיד ש – 12 השיניים הטוחנות לא רק מחפות אחת על השנייה אלא גם דואגות לפיזור הלחץ הלעיסי כך שיהיה הגיוני וישמור על מבנה הלסת.

    לכן, במקרה של אובדן אחת מהן, יש לקבוע במהירות תור אל מרפאת שיניים ורצוי לפנות אל רופא שיניים מומחה בשיקום הפה והלסת ולשקול השתלת שן או שתל לשן טוחנת במקום. בכל מקרה, אסור להזניח, ולו לרגע, את השיניים הטוחנות.

    תהליך השתלת שיניים

    השתלת שיניים היא הליך שעל פי רוב מתבצע בשלושה שלבים נפרדים.

    1. עקירה של השן – במקרים שבהם השן עדיין נמצאת בפה, יש לעקור אותה כדי לפנות מקום לשתל.
    2. הברגת השתל – בשלב השני מוברג השתל בתוך העצם.
    3. הרכבת מבנה – הרכבת הכתר שהוכן בהתאם למידות המטופל.

    סוגי שתלים דנטליים

    שתלים דנטליים יכולים לבוא כתחליף הולם לאבדן שיניים שנגרם עקב מחלת העששת, מחלת חניכיים, חבלה ועוד סיבות. השתל הדנטלי הנו בורג עשוי טיטניום אשר מוחדר לעצם הלסת באופן כירורגי. מטרתם של שתלים דנטליים היא לדמות שורש של שן חסרה, כמו גם לשמש תומך לכתר קבוע או, במקרה של מספר שתלים דנטליים, תומכים לתותבות נשלפות.

    ניתן להחדיר שתל בודד להשלמת חוסר של שן בודדת ואפשר גם להחדיר שישה עד עשרה שתלים בלסת על מנת לאפשר שיחזור קבוע המשלים את השיניים החסרות בלסת שלמה. זאת ועוד, שניים עד ארבעה שתלים משפרים לבלי הכר את האחיזה והיציבות של תותבת שלמה אצל מטופלים חסרי שיניים לחלוטין.

    סוגי שתלים דנטליים מתחלקים לפי האזור שממנו הגיעו, כאשר רובם המכריע של השתלים הם בעלי פס הברגה.

    שתלים אמריקאים

    שתלים שנושאים תו תקן אמריקאי – זהו התקן שנחשב לקפדני במיוחד ולכן רמת השתלים גבוהה.

    שתלים אירופאים

    שתלים שמיוצרים במדינות אירופה השונות וחלקם בעלי תו תקן ישראלי.

    שתלים ישראלים

    שתלים שמיוצרים בישראל ונושאים תו תקן ישראלי, כשאר חלקם גם עומדים בתוי התקן האירופאי והאמריקאי.

    שתלים שעומדים בכמה תווי תקן הם האיכותיים ביותר שכן הם עברו את הבדיקות המחמירות ביותר. סוג השתל שנבחר נתון לשיקול דעתו המקצועי של רופא שיניים המטפל בכם.

    הרכבת כתר זמני על שתלים דנטליים

    מפני שתהליך הכנת הכתר אורך זמן, כשהשתלת השיניים מתבצעת בשיניים קדמיות או בולטות לעין, יקבל המטופל כתר זמני. לכתר הזמני יש שתי מטרות: האחת, למנוע פגיעה באסתטיקה ולאפשר למטופל לחייך בחופשיות גם בזמן שהוא מחכה לכתר הקבוע שלו. השנייה, למנוע חשיפה לחיידקים כאשר מדובר בכתר לאחר טיפול שורש ולא לאחר אובדן שן.

    מחירי כתרים

    מי שיטרח לערוך בירור של מחירי הכתרים השונים יגלה לא מעט פערי מחירים שלמעשה נובעים מהחומר שממנו עשוי הכתר. הכתרים הרגילים אמנם עשויים כולם ממתכת דנטלית שמצופה בחרסינה, אך הסגסוגת שממנה עשויה ליבת הכתר משתנה ומתחלקת לשלושה סוגי מתכות: מתכות לא אצילות, חצי אצילות ואצילות (היינו, הרכב של יותר מ-50% זהב בסגסוגת). ככלל, ככל שהמתכת אצילה יותר כך הכתר איכותי יותר וזה, כמובן, משפיע באופן ישיר על מחירו של הכתר. השימוש במתכת אצילה יותר מתאים לאחוז קטן באוכלוסייה שסובל מרגישות כלשהי לחומרים שנמצאים במתכות לא אצילות.

    נוסף על ההבדלים במתכות, גם הכתרים עצמם עשויים מחומרים שונים ובעיקר חרסינה, זירקוניה וזכוכית. הזירקוניה הוא חומר קשה וחזק שמשמש כחלופה למתכת בכתרים ואיננו מעורר גירוי או תגובה אלרגית. כתר זירקוניה מציע אסתטיקה משופרת לעומת כתרי המתכת המצופים חרסינה ועל כן מחירם גבוה יותר ונע בין 4,500 שקלים ל-6,500 שקלים.

    השתלת עצם בפה

    ספיגת עצם נגרמת על פי רוב עקב מחלת חניכיים שלא טופלה בזמן או במקרים של הזנחה ממושכת של תחזוקת פה תקינה. מאחר שבשלב הראשון יש להבריג את השתל לתוך עצם הלסת, במקרים שבהם העצם נספגה והצטמצמה עד כדי כך שהיא לא תוכל להחזיק שתל דמוי שורש, תידרש השתלת עצם.

    תהליך השתלת עצם כרוך בהחדרה של חומר שמקורו בגופו של המטופל (בין אם בפיו או באזור אחר בגוף), או שנלקח ממקור חיצוני מהחי. בשלב הראשון מוחדר החומר לאזור המטופל ולאחר מכן נפרשת עליו ממברנה עשויה מקולגן שמגינה עליו. בדרך כלל, העצם נבנית מחדש תוך תשעה עד 10 חודשים כשמקור העצם הוא חיצוני וארבעה עד שישה חודשים כשהמקור הוא גופו של המטופל.

    הרמת סינוס

    כאשר נדרשת השתלה בשיניים האחוריות העליונות בפה ונצפתה באזור ספיגת עצם, קיימת סכנה שהתהליך יחדור לתוך חלל הסינוס שמעל העצם, חדירה שעלולה לגרום לדלקת סינוסיטיס ולעכב את הטיפול. במצבים אלה, מתבצעת הרמת סינוס, שהיא למעשה השתלת עצם שמעבה את העצם בחלל הסינוס ולאחריה ניתן יהיה להשתיל את השן החסרה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי
    צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן