השיניים של ילדכם - מה יש מתחת לשן ? | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  השיניים שלכם, ילדים – מה יש שם מתחת לשן הגלויה לעין?

    השיניים שלכם, ילדים – מה יש שם מתחת לשן הגלויה לעין?

    אתם נוגסים בתפוח, או מדברים עם חבר על שיעורי הבית במתמטיקה ופתאום מרגישים משהו מוזר – אחת משיני החלב שלכם נפלה! היא אבדה לנצח וכעת היא מונחת בכף היד שלכם. בפה שלכם נפער מרווח גדול מספיק כדי להשחיל דרכו קשית משקה.

    אז לפני שאתם מניחים את השן מתחת לכרית וממתינים לפיית השיניים, אולי יעניין אתכם לדעת שהשיניים כוללות הרבה יותר ממה שנראה לעין?

    לשן בודדת יש חלקים שונים שבעזרתם היא מצליחה לתפקד. ולשיניים יש תפקיד חשוב בחיים היומיומיים שלכם. השיניים לא רק עוזרות לאכול מאכלים שונים, כמו תפוח, אלא גם מסייעות לכם בדיבור. אז בואו נדבר על שיניים.

    שיני חלב

    השיניים, כידוע לכם, הן לא כמו הלב או המוח, הן לא מוכנות ברגע שבו נולדתם. למרות שניצני השיניים נמצאות בפיו של הוולד עוד לפני שנולד, שיניו של התינוק מתחילות לצוץ רק כאשר הוא מגיע לגיל 6 עד 12 חודשים.

    אחרי שהשן הראשונה בוקעת, יותר ויותר שיניים מתחילות להופיע בפה. בדרך כלל מערכת השיניים הראשונה שכוללת 20 שיניים, צומחת עד שהילד מגיע לגיל 3. שיניים אלה נקראות שיני חלב. כשהילד מגיע לגיל 5 או 6, שיני החלב מתחילות לנשור אחת אחר השניה.

    שן החלב נושרת בגלל שהיא נדחפת החוצה על ידי השן הקבועה שנמצאת מתחתיה. לאט לאט צומחות השיניים הקבועות ותופסות את מקומן של שיני החלב. בדרך כלל בגיל 12 או 13, רוב הילדים כבר איבדו את כל שיני החלב וכעת יש להם מערכת שיניים קבועה.

    בסה"כ צריכות להיות לכם 28 שיניים קבועות – 8 יותר מאשר מערכת שיני החלב. אבל, בין הגילאים 17 ו-25 מתחילות לצאת 4 שיניים נוספות שנקראות שיני בינה, והן צומחות בחלק האחורי של הפה. שיניים אלה משלימות את סט השיניים של אדם בוגר – סה"כ 32 שיניים.

    סיור בממלכת השן

    בואו נצא לסיור במערכת השיניים. הסתכלו במראה בשיניים שלכם – החלק הגלוי של השן שאפשר לראות ואינו מכוסה בחניכיים (החלק הבשרני והוורוד) – נקרא כותרת. הכותרת של כל שן מכוסה באמייל קשה ובדרך כלל מבריק. האמייל הוא חומר קשה מאוד ופועל כשומר הראש האישי של השן. האמייל עובד כמחסום וכמגן על החלקים הפנימיים של השן.

    אם הייתם מצליחים להסיר את האמייל, הייתם מוצאים מתחתיו את הדנטין. חלק גדול של השן כולל דנטין, שגם הוא חומר קשה, למרות שלא כמו האמייל. הדנטין מגן על החלק הפנימי ביותר של השן שנקרא מוך (ובלועזית – פאלפ pulp). זהו המקום שבו נמצאים קצות העצבים ואספקת הדם של השן.

    כשאתם אוכלים מרק חם, נוגסים בגלידה קרה מאוד, נופלים ופוגעים בשן, או שיש לכם חור בשן – זה המוך שמכאיב. המוך יורד עד לשורש השן שנמצא מתחת לחניכיים. שורש השן בנוי מצמנטום (שכבת מלט השן) והוא מעוגן אל תוך עצם הלסת.

    להתייחס יפה לשיניים

    אם תצחצחו שיניים באופן קבוע ובמשחת שיניים טובה, תצליחו לשמור על שיניים במצב מעולה. נסו לצחצח לאחר כל אכילה, או פעמיים ביום. במיוחד חשוב לצחצח לפני השינה.

    צחצחו את השיניים בתנועה סיבובית כדי לשנות את כל פני השטח של השן. צחצחו בתנועות מעלה-מטה ולא הצידה. כדי להסיר את כל שאריות האוכל, כדאי לכם גם לנקות בין השיניים בעזרת חוט דנטלי פעם ביום.

    חשוב גם שתגיעו לבדיקות תקופתיות במרפאת השיניים כדי לבדוק אם השיניים במצב תקין ולוודא שאתם לא צריכים לעבור טיפול שיניים.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן