ההשפעות של הפלרת מים על השיניים | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  ההשפעות של הפלרת המים על השיניים: רעלת פלואור (Fluorosis) לעומת עששת

    ההשפעות של הפלרת המים על השיניים: רעלת פלואור (Fluorosis) לעומת עששת

    מהי רעלת פלואור – פלואורוזה

    הפלואורוזה נגרמת כתוצאה מנטילת כמות מופרדת של פלואוריד ומתבטאת בכתמים על השיניים. הפלואורוזה פוגעת גם במבנה השן ולעיתים יכולה לגרום להתפוררות השיניים. בנוסף, פלואורוזה דנטלית מרמזת גם על נזק גבוה מהרגיל שנגרם לעצמות ולמידת שבירותן.

    הסיכון שבהפלרת המים

    מחקרים עדכניים מראים שהסיכון לפתח פלואורוזה עקב בליעת פלואוריד (ממים בלבד, או משילוב של מספר מקורות) גבוה בהרבה מהיכולת של הפלואוריד למנוע עששת. החוקרים טוענים שקיימת מערכת יחסים רופפת וקשה לזיהוי באוכלוסיה המודרנית, בין מים מופלרים, או נטילת פלואוריד באופן יומיומי, לבין עששת. לעומת זאת, מערכת היחסים השלילית בין בליעת פלואוריד לפלואורוזה בשיניים, נותרה ברורה וקלה לזיהוי.

    בקיצור, לפי מחקרים אלה, מים מופלרים גורמים יותר נזק לשיניים מאשר מועילים להם. לפיכך, גם אם מתעלמים מכל תופעות הלוואי האפשריות האחרות (למשל, דלקת פרקים, שברים בעצמות, נזק מוחי ועוד), ניתוח של ממצאי השימוש במים מופלרים במונחים של "סיכון מול תועלת" מלמד שהפלרת מים היא כישלון, גם אם מתייחסים אך רק לנושא בריאות השיניים.

    הבנות קודמות

    בשנות ה-50 של המאה הקודמת, הגיע פרופ' הרולד הודג' למסקנה ששיעור העששת יצנח בלמעלה מ-60% כאשר רמת הפלואוריד במים תגדל מ-0 ל-1ppm. לפי הודג', ההפלרה מפחיתה את העששת ולא תורמת לעלייה בפלואורוזה.

    הבנות עכשוויות

    התחזיות של הודג' לא התקיימו. מחקר שנערך בשנות ה-80 הוכיח שמשוואת הסיכון מול תועלת שונה מכפי שהעריכו הודג' ורשויות הבריאות בארה"ב. ואכן, הנתונים מראים את ההפך מהתחזיות, כלומר, להעלאת רמת הפלואוריד במים בין 0 ל-1ppm יש השפעה מדידה קטנה על העששת אבל השפעה גדולה ומשמעותית על פלוארוזה בשיניים.

    שני מחקרים תומכים בהבנה זו: הראשון הוא סקר שנערך בשנות ה-80 על ידי המוסד הלאומי לחקר שיניים בארה"ב (NIDR – National Institute of Dental Research), והשני הוא מחקר שנערך משנות ה-90 ועד לשנות ה-2000 באיווה ארה"ב.

    1. הסקר של NIDR – סקר NIDR נערך בקרב תלמידי בתי הספר בארצות הברית. במסגרת המחקר נבדקו השיניים של יותר מ-39,000 ילדים לאיתור סימנים לעששת ולפלואורוזה. בנוסף, נאספה היסטוריה מפורטת על רמות ההפלרה באספקת המים של כל אחד מבתי הילדים מרגע לידתם ועד למועד המחקר.

    כאשר חוקרים מאוניברסיטת מישיגן שתומכים בהפלרה עיבדו את המספרים והציגו אותם בצורה גרפית, הם גילו שהתוצאות שונות לגמרי ממה שחזה הודג'. תוצאות אלה הדגימו ש"סיכון מול תועלת" של הפלרת מים ביחס לשיניים, שונה בהרבה מההערכה שהייתה קיימת באותן שנים בהם החלו בהפלרה בארה"ב.

    2. מחקר הפלואוריד באיווה – בעקבות פרסום הממצאים של NIDR, דחו רופאי השיניים את משמעות התוצאות בטענה שהסיכון בפלואוריזציה נובע מהעלייה בשימוש בפלואורידים ברפואת השיניים, כמו גם מ"האפקט המכפיל" כאשר ילדים באזורים שאינם מופלרים נחשפו לשתיית משקאות אחרים שמכילים מים מופלרים וכדומה.

    רעיון זה הועמד במבחן רציני על ידי תוצאותיו של מחקר מעמיק שביצעו חוקרים מאוניברסיטת איווה.

    מחקר איווה עקב אחר קבוצת ילדים מלידה ועד גיל ההתבגרות במטרה לקבוע עד כמה צריכת פלואוריד מכל המקורות קשורה לעששת ולפלוארוזה של השיניים. הם בדקו את התיאוריה של "האפקט המכפיל", לפיה ככל שהילדים נחשפים ליותר פלואוריד, כך צפויה אצלם ירידה בעששת השיניים. עם זאת, בשנת 2009 דיווחו החוקרים מאיווה כי לשימוש בפלואוריד מלידה ועד לנעורים בקרב ילדים אלה לא נמצא שום קשר משמעותי להתפתחות עששת בשיניים שלהם. לעומת זאת, היה קשר משמעותי בין כמות הפלואוריד שהילדים קיבלו לבין פיתוח פלואורוזה בשיניים.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן