אבצס: כיצד מטפלים באבצס בשן בינה? | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  איך מטפלים באבצס בשן בינה?

    איך מטפלים באבצס בשן בינה?

    שן בינה היא השן הכי ייחודית בפינו. היא היחידה שצומחת רק כשאנחנו מגיעים לסביבות גיל 20 והיא האחרונה בשורת השיניים. מכיוון שכך, היא גם סובלת מבעיות ייחודיות לה ולכן בעבר היה נהוג לעקור את שיני הבינה מייד כשבקעו פשוט כטיפול מניעתי. היום, איננו עוקרים שן בריאה אלא מטפלים בכל מצב לגופו.

    בעיות דנטליות ייחודיות לשיני בינה

    אחת הבעיות השכיחות ביותר של שיני בינה הן כיוון הצמיחה שלהן. מאחר שהן האחרונות שמגיעות למסיבה, לעיתים קרובות לא נותר להן מקום בפה והן מתקשות לבקוע כראוי, אם בכלל הן מצליחות להרים את הראש מעל לחניכיים. מצב זה נקרא שן בינה כלואה. כאשר שן הבינה כלואה, עלולות להיות לכך כמה השלכות דנטליות וביניהן דלקת ברקמה הרכה שסביב לשן, פגיעה בשן הסמוכה בגלל החיכוך שנוצר בינה ובין שן הבינה הכלואה, עששת שאף היא נגרמת מהחיכוך עם שיניים שכנות ולבסוף, אבצס שמתפתח עקב החיכוך וחוסר היכולת לשמור על היגיינת פה ראויה באזור.

    הפעם, אתמקד במצב האחרון – אבצס בשן בינה.

    מהו אבצס דנטלי?

    האבצס הוא הצטברות של חיידקים בחלל הפה עקב ניקיון לקוי. שאריות המזון שאינן מנוקות משמשות מזון לחיידקים אשר יוצרים על גבי השן רובד שנקרא פלאק. אם פלאק זה איננו מוסר בזמן צחצוח שיניים נכון, הוא עלול להתפתח למצב דלקתי ולגרום להיווצרותו של אבצס, כלומר זיהום מוגלתי.

    תסמינים של אבצס בשן בינה

    ראשית חשוב מאוד לציין שאם יש לכם חשד, אפילו הקל שבקלים, שהתפתח בפיכם אבצס עליכם לגשת לבדיקה במרפאת שיניים בדחיפות, שכן זהו מצב של זיהום חיידקי שעלול להתפשט גם לשיניים סמוכות וגם למערכות אחרות בגוף.

    אם כן, איך תדעו שייתכן כי יש לכם אבצס בשן הבינה? ובכן, התסמינים השכיחים ביותר של אבצס הם כאב בזמן לעיסה, רגישות לחום ולקור, כאב פועם והולם, ריח לא נעים מהפה ורקמת חניכיים מודלקת. במקרים חמורים יותר תיתכן נפיחות באזור הפנים או הצוואר וחום גבוה. עם זאת, ישנם גם מקרים שבהם אדם הסובל מאבצס לא יסבול מכאבים אך גם אז יש להניח שהשן תהיה רגישה.

    רופאי השיניים מאבחנים אבצס על ידי צילום רנטגן או על ידי בדיקות קליניות כמו הפעלת לחץ על השן או קירור וחימום השן על מנת לגרות את העצב.

    הטיפול באבצס

    כל עוד המצב מאפשר זאת, הטיפול יכלול ניקוז של המוגלה, טיפול תרופתי של משככי כאבים רגילים והדרכה לניקוי נכון וקבוע של האזור. עם זאת, לעיתים כאשר האבצס מופיע בשן בינה כלואה במרבית הפעמים ימליצו רופאי השיניים על עקירה. במצבים מסוג זה, העקירה והטיפול המקומי באנטיביוטיקה יפתרו את הזיהום וימנעו את התפשטותו לרקמות הרכות והקשות, ולשיניים סמוכות.

    עד כמה התופעה שכיחה?

    באופן כללי אבצסים בפה הם די שכיחים בקרב המבוגרים אך נדירים מאוד בקרב ילדים, למרבה השמחה. הסיבה היא שאבצסים נוטים להיווצר רק כשהשיניים התפתחו במלואן.

    חשוב להבין שלהיגיינת פה טובה יש השפעה מניעתית משמעותית על התפתחותם של אבצסים והיגיינת פה לקויה היא הגורם המוביל להיווצרותו של זיהום חיידקי זה. לכן, כל עוד תקפידו לנקות את שיני הבינה שלכם כראוי, תוכלו למנוע התפתחותו של אבצס לחסוך לעצמם גם כאבים וגם טיפולי שיניים.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן