צילום שיניים | פרופ' איתן מיזריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  צילום שיניים

    צילום שיניים

    צילומי השיניים משמשים את רופא השיניים לאבחן בעיות שונות בשיניים, בפה ובלסת. באמצעות צילומים אלה יכול הרופא לאבחן חורים בשן, עששת ואיבוד מסה של עצם, ולהתבונן באופן הצמיחה של שיניים גלויות ונסתרות כמו שיני בינה ועוד. האבחון מאפשר לרופא השיניים לתכנן את מהלך הטיפולים הנדרשים.

    סוגים של צילומי שיניים

    קיימים שני סוגים עיקריים של רנטגן לשיניים: אינטראורלי (intraoral) ו-אקסטראורלי (Extraoral).

    צילום שיניים רנטגן אינטראורלי (intraoral)

    בצילום אינטראורלי סרט הצילום מוכנס לתוך הפה. סוג צילום זה הוא הנפוץ ביותר בענף רפואת השיניים. הוא מספק לרופא השיניים פרטים רבים ומאפשר לו למצוא חורים בשיניים, לבדוק את בריאות שורש השן והעצם המקיפה את השן, לבדוק את אופן ההתפתחות של השיניים ולפקח על הבריאות הכללית של השיניים והלסת.

    בקטגוריה של צילומי intraoral קיימים מספר סוגי צילומים כשכל אחד מציג היבט שונה של השיניים, למשל:

    Bite-wing X-rays- צילומי נשך – צילומי רנטגן שמראים פרטים של השיניים העליונות והתחתונות באזור אחד של הפה. כל צילום מראה את השיניים מהשן עצמה ועד לרמת העצם התומכת. בצילומים אלה משתמשים בדרך כלל כדי לאתר עששת בין שיניים ושינויים בצפיפות העצם שנגרמים בעקבות מחלת חניכיים. צילומים אלה שימושיים גם בקביעת ההתאמה של הכתר ושל שולי הסתימה בשן.

    Periapical X-rays- צילומי רנטגן שמראים את כל השן – מהשן עצמה ומעבר לה עד לקצה שורש השן במקום שבו השן מעוגנת בלסת. כל צילום שכזה מציג את מלוא ממדי השיניים, כולל את כל השיניים בחלק אחד של הפה (של הלסת העליונה או התחתונה). צילומים אלה משמשים לאיתור חריגות במבנה השורש ובמבנה העצמות שמסביב.

    Occlusal X-rays- צילומים אלה רחבים יותר ומראים את מלוא התפתחות השן ומיקומה. כל צילום רנטגן שכזה מגלה את כל קשת השיניים בלסת התחתונה או בלסת העליונה.

    צילום שיניים רנטגן אקסטראורלי (Extraoral)

    בצילום אקסטראורלי (Extraoral) סרט הצילום נמצא מחוץ לפה. כלומר, לא מוכנס לחלל הפה ציוד צילום כלשהו. צילומים אלה מראים שיניים, אבל ההתמקדות העיקרית שלהם היא בלסת ובגולגולת.
    צילומי רנטגן אלה אינם מספקים את הפירוט שמספקי צילומי האינטראורלי, ולכן אינם משמשים לאיתור חורים או לזיהוי בעיות בשיניים בודדות, אלא משמשים לאיתור שיניים כלואות, למעקב אחר הגדילה וההתפתחות של הלסתות ביחס לשיניים ולזיהוי בעיות פוטנציאליות שנמצאות בין השיניים והלסתות או בעצמות אחרות של הפנים.

    קיימים מספר סוגי צילומים אקסטראורלים שמאפשרים זוויות צילום שונות, למשל:

    צילום שיניים פנורמי שמראה את כל אזור הפה – צילום שיניים פנורמי מאפשר שיקוף של כל השיניים בלסת העליונה והתחתונה בצילום אחד. בצילום פנורמי אפשר להבחין בשיניים הגלויות, בשיניים כלואות, בשיני חלב, בלסתות, בחניכיים, בשיני בינה ובסינוסים וגם לאבחן קיומם של גידולים. המצלמה סובבת ברציפות מסביב לראש ומצלמת מבחוץ את מצב הפה והלסת.

    צילום טומוגראם (Tomogram) – מראה באופן ממוקד שכבה מסוימת, או מעין "פרוסה" מהפה, תוך טשטוש שאר השכבות. סוג זה של קרני Xמשמש לבחינת מבנים שקשה לראותם בבירור, למשל, בגלל שמבנים נוספים נמצאים בסמיכות מאוד למבנה הנצפה והם פשוט מסתירים אותו.

    טומוגרפיה ממוחשבת, שידועה גם כסריקת CT. צילום זה מציג מבנים פנימיים של הגוף כתמונה תלת ממדית. סוג זה של צילום מתבצע בדרך כלל בבית חולים או במרכז רדיולוגי, ולא במשרדו של רופא השיניים. סריקות CT מאפשרות, בין השאר, להעריך את העצם הקיימת לשם מיקום שתלים או ביצוע עקירות קשות.

    למידע נוסף על צילום שיניים וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן